schuldsaldoverzekering

weyn
Topic Starter

schuldsaldoverzekering

#1 , 10 mar 2009 20:54

In 1995 ben ik overgegaan tot een aankoop van een woning met een hypotheek lopend over 20 jaar.
Hierbij werd ook een schultsaldoverzekering aangegaan voor een periode van 13 jaar. Nu heb ik dit jaar deze woning verkocht en huur ik momenteel een andere woning.Nu is mijn vraag: Kan ik de schulsaldoverzekering gedeeltelijk of volledig terugvorderen indien ik deze verzekering nu stopzet? Of ben ik verplicht te wachten tot de vervaldag van 2015?

Graag een antwoord a.u.b
Alvast bedankt
groeten

Erik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 10 mar 2009 21:59

Hypotheken lopen 15 of 30 jaar; U bedoelt wellicht een lening over 20 jaar.

Uw SSV loopt even lang als uw lening; alleen moest U ze zoals gebruikelijk versneld betalen namelijk op 2/3den van de duur van de lening (= 13 jaar).

Maar als U uw huis verkocht heeft, dan heeft U ook de lening moeten terugbetalen in 1 keer. Uw SSV heeft dus geen reden van bestaan meer behalve dan als een simpele overlijdensverzekering. Als U er niet anders mee verzekert, denk ik dat U nu de afkoopwaarde (= laatste saldo kapitaal van de lening) wel al kunt vragen, maar ik weet niet hoe die belast wordt (tarief). Van belang is of U ooit een premie heeft in mindering gebracht in uw aangifte personenbelasting.
Vraag zeker na aan uw verzekeraar of U dat geld niet beter (bij/via hen) kunt beleggen.

Reclame

Terug naar “Andere”