Discussie oorzaak vochtprobleem

Justine
Topic Starter

Discussie oorzaak vochtprobleem

#1 , 06 mar 2009 16:52

Ik heb sinds 3 maanden last van vocht in ons appartement. 3 maanden geleden lekte ook de aansluitingskraan van onze wasmachine. Volgens de verhuurder is het vocht er gekomen door dat lek maar volgens ons kan dat totaal niet. De kraan heeft immers maar enkele uren gelekt (het water liep er gewoon uit). Volgens de expert van de verzekering (fortis voor beide partijen) is de oorzaak van het vochtprobleem duidelijk door een gebrek aan verluchting in de wc en door waterinfiltratie van buitenaf.

Nu wil de verhuurder daar niets van weten en is volgens zijn "vakmensen" (= architect van appartement en aannemer) de oorzaak wel degelijk de lekkende kraan. Volgens de verhuurder moeten wij dan ook voor de schade opdraaien...

We zijn al dat gekibbel deftig beu. We willen graag het contract laten ontbinden omwille van het vochtprobleem. We hebben immers ook schimmel en het vochtprobleem zit op de volledige benedenverdieping van onze duplex. Daarenboven hebben we een baby van 8 maanden die zeer gevoelig is aan de luchtwegen omwille van vroegere operaties. We willen hier dus weg en liefst zo snel mogelijk. Maar we hebben geen zin om schadevergoeding te betalen (3 maanden want we zitter er pas van september in). Is dit mogelijk? Wat kunnen we het best doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 06 mar 2009 17:18

Volgens de expert van de verzekering (fortis voor beide partijen) is de oorzaak van het vochtprobleem duidelijk door een gebrek aan verluchting in de wc en door waterinfiltratie van buitenaf.
Was het een gewone expert of is er een 'lekkenopspoorder'* door de verzekering gestuurd?

*Een lekkenopspoorder (iets wat ik nog maar sinds enkele weken ken, weet niet of dat de officiele benaming is) is een vakman (geen expert) die met speciale apparaten langskomt om de oorzaak/bron van een lek aan de hand van vochtmeters op te sporen. Het is een dienst die verleend wordt door (vele) brandverzekeringen om zo iemand langs te sturen. Handig (en gratis) want het kan je veel breekwerk besparen.
Het sluit ook hopeloze discussies zoals deze uit.

Vandebos

#3 , 06 mar 2009 21:10

hehehe

Ik heb 3 weken geleden voor het eerst een professionele lekkenopspoorder aan het werk gezien. Van een byzonder beroep gesproken...

Breng uw verzekering op de hoogte van het dispuut met de verhuurder en verzoek om deze expertise.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2009 10:48

een druppeldetective dus

Van Zwam in aktie

artemis

#5 , 07 mar 2009 11:25

Wel ja, een druppeldetective ;-)

Mijn buurvrouw, een kotmadam, sleurde mij binnen toen deze man aan het werk was.
Er was een vochtprobleem in een gelijkvloerse studentenkamer, de tapis plein was helemaal nat. Zij stonden op het punt de vloer open te breken omdat ze dachten dat er een lek was in de waterleiding die er onder de vloer lag.
Toen stuurde haar verzekeraar deze lekkenopspoorder langs en wat bleek?
In een achterliggende ruimte staat een grote boiler. Die boiler lekte en dat was niet zichtbaar met het blote oog (stond tot tegen de grond). Het water dat eruit sijpelde, liep onder de betegeling door om zich pas te manifesteren in de aangrenzende studentenkamer waar geen tegels waren.
Niemand had daaraan gedacht en niemand had dat kunnen vaststellen zonder de benodigde apparaten.

Eens de oorzaak van het lek vastgesteld houdt het werk van de lekkenopspoorder op. De herstelling zelf dient dan uiteraard door een ander vakman uitgevoerd te worden.

Justine
Topic Starter

#6 , 07 mar 2009 18:32

Het is zo'n lekkenopspoorder. Dus volgens zijn rapport is het dus niet onze fout.
De eigenaars willen nu een tegenexpertise...
We liggen al overhoop met deze mensen sinds het begin van ons contract. Het is een nieuwbouwappartement en het was niet volledig af toen we er introkken in september. Ze zijn dus nog de keuken en badkamer moeten komen afmaken in de maanden oktober en november. Geen compensatie gekregen... Ook is de gemeenshappelijke tuin nog steeds een bouwwerf... Hier betalen we ook gemeenschappelijke kosten voor iedere maand!
Verder is de plaatsbeschrijving nog steeds niet in orde en komen er regelmatig mensen in ons appartement binnen om werkjes af te werken zonder onze toestemming!
De eigenaar stuurde vorige maand de plaatsbeschrijving op met fotos die hij heeft getrokken van onze badkamer toen we niet thuis waren. Hij beweert natuurlijk dat hij nooit is binnen geweest...

Ik wil hier echt zo snel mogelijk weg! Kan ik met dit dossier naar de vrederechter stappen?

Vandebos

#7 , 07 mar 2009 19:44

- Vanaf het ogenblik dat U het appartement huurt mag niemand zonder uw toestemming het nog betreden. (Dat is indien nodig afdwingbaar) De enige uitzondering hierop is hoogdringendheid. (lek, brand stormschade tijdens jullie afwezigheid.)

- compensatie voor het uitvoeren van werken in het pand terwijl jullie er wonen is pas bij hoge uitzondering.

- plaatsbeschrijving dient te gebeuren binnen de maand na het tekenen van het huurcontract en is tegenwoordig een onverbrekelijk onderdeel ervan. (dacht vanaf 01/01/2009-

U wilt er weg? Welk zijn de regels in het contract opgenomen? Wat is de duur van het afgesloten contract?

kijk eens na of het contract bij uw lokaal registratiekantoor is gedeponeerd? Indien niet kan U makkelijk opzeggen.

Justine
Topic Starter

#8 , 07 mar 2009 23:25

Klassiek huurcontract 3-6-9. Dus 3 maanden opzeg en 3 maanden schadevergoeding. Huurcontract is geregistreerd...

Ik heb echter geen zin om die schadevergoeding te betalen aangezien ik hier gedurende de 6 maanden dat ik hier woon nog geen enkele maand het volledige genot heb gehad van dit appartement. Ik betaal 650 euro per maand voor een appartementje met 1 slaapkamer waarvan enkel de badkamer en slaapkamer vocht en schimmelvrij zijn. Met de eigenaars valt echt niet te praten. Ze schuiven alle problemen in onze schoenen. Ik ben er zeker van dat als ik eruit ga, ze nog een hele waslijst gaan hebben van schade die ik zal mogen betalen...

Ik wil gerust naar de vrederechter stappen. Maar maak ik een kans? Of is dit sowieso een verloren zaak?

Vandebos

#9 , 07 mar 2009 23:55

hmmmm

Heeft U er als eens aan gedacht om de woningdienst van het vlaamse gewest te contacteren? Deze voeren kosteloos een expertise uit met betrekking tot de bewoonbaarheid van een pand. Elke vrederechter kan niet anders dan met hun rapportage rekening houden.

Bovendien is het zo dat er een aantal toxische schimmels bestaan. Indien deze in het pand worden aangetroffen wordt het onmiddellijk onbewoonbaar verklaard en heeft U als huurder zelfs de mogelijkheid om schadevergoeding te eisen van uw verhuurders.

Stel wel een volledig dossier samen. Verzamel alle briefwisseling, mails, enz met uw verhuurders. Neem regelmatig foto's van het pand en meer specifiek de pijnpunten. ( schimmel, onafgewerkte onderdelen, etc)

Doel is wat ik in dergelijke gevallen al ettelijke keren hier heb getijpt: U dient als huurder een onweerlegbaar dossier te kunnen voorleggen aan de hand waarvan u duidelijk kan bewijzen dat u als huurder alle mogelijke stappen hebt ondernomen om uw verhuurders te wijzen op gebreken en tekortkomingen in het pand dat u huurt.

Bovendien is het altijd zijn gewicht in goud waard om een laatste aangetekend schrijven naar de verhuurders te sturen waarin u op systematische wijze al de gebreken van het pand aanhaalt, al de communicaties die u aan hen heeft gericht in verband met deze problemen en waarin u hen een laatste kans geeft om te reageren en deze problemen op te lossen vooraleer u verdere stappen onderneemt. (Plaats hier ook een vaste termijn in waarin u van hen antwoord verwacht, bv 2 weken na ontvangst van schrijven) De stappen die u wenst te ondernemen bij non-respons dient u niet toe te lichten. In dat schrijven kan u hen eveneens nogmaals zeer duidelijk attent maken op het feit dat het zich toegang verschaffen tot het pand zonder u op de hoogte te brengen en in uw afwezigheid strafbaar is.

Breng hen na niet antwoorden van dit schrijven eveneens op de op de hoogte wanneer u de expert van de woningdienst verwacht en nodig hen vriendelijk uit om het onderzoek bij te wonen.

Verstuur nooit dergelijke brieven niet aangetekend. dat kleine strookje van de post mag dan € 5 kosten, in het vredegerecht is dit zijn gewicht in goud waard en een onweerlegbaar bewijsstuk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 mar 2009 10:20

En in de grote gemeenten hebben ze een eigen woondienst vb in Stad Antwerpen - die treden op in samenspraak met Vlaams Gewest en gebruiken ook het puntensysteem.

En er zijn inderdaad aan aantal toxische schimmels en zwammen wanneer die er zijn kan er gevaar voor de volksgezondheid zijn met onmiddelijke onbewoonbaarheidsverklaring.

http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... ncode.html

Justine
Topic Starter

#11 , 10 mar 2009 08:07

Heb vandaag een aangetekende brief verstuurd om zo'n onderzoek aan te vragen...

Hopelijk komt er vlug schot in de zaak.

Ik hou jullie op de hoogte

Billy24

#12 , 20 mar 2009 16:39

weet je al iets meer ?
wij zitten nl in soortgelijke situatie
ik vind wel nergens op het net waar ik precies de wooninspectie of hoe je het ook noemt kan contacteren
om het vocht vast te stellen.

Justine
Topic Starter

#13 , 21 mar 2009 14:15

Nog geen nieuws. Ik heb de brief naar het gemeentebestuur gestuurd (dienst huisvesting). Als je "aanvraag woningonderzoek" intikt op google kom je bij zo'n aanvraagformulier. Ik heb gewoon de template gebruikt en een soortgelijke brief opgestuurd want op de website van de gemeente waar ik woon staat zo geen formulier . Je moet er ook de brieven bijvoegen waarin staat dat je de eigenaar gevraagd hebt om het probleem op te lossen.

Voorlopig dus geen antwoord. Ondertussen van de verzekering te horen gekregen dat de oorzaak van het vochtprobleem wel degelijk laterale vochtinfiltratie is en condensatie. De eigenaars hebben nu een tegenexpertise aangevraagd. Zo blijven we natuurlijk bezig hé. Heel de kwestie heeft me al veel tijd en energie gekost. Hopelijk loopt dit goed af en doe ik het niet allemaal voor niets.

Ondertussen ook te horen gekregen van het immokantoor dat ze de plaatsbeschrijving, waar we niet mee akkoord gaan, gewoon gaan laten registreren (????). Ik heb dus in september mijn opmerkingen doorgestuurd (binnen 2 weken) en op mijn vraag in januari (2009) of ik nu eindelijk een definitieve versie kan krijgen van de plaatsbeschrijving, sturen ze me een plaatsbeschrijving waarin mijn opmerkingen zijn aangepast door de verhuurder en de verhuurder er ook nog eens zijn opmerkingen heeft aan toegevoegd. Ze verwachten nu dat ik deze plaatsbeschrijving onderteken op datum van september! Ik ben natuurlijk niet akkoord en heb mijn opmerkingen opnieuw opgestuurd.
Deze week krijg ik dan een mail van het immokantoor waarin staat dat ze ons tijd genoeg hebben gegeven om tot een vergelijk te komen met de eignenaars en dat ze daarom de plaatsbeschrijving zonder opmerkingen gaan registreren! Ik viel bijna van mijn stoel!

Ik vrees dat dit voor de vrederechter zal eindigen!

plentycoups

#14 , 25 mar 2009 16:00

als het ook van het wasmachine is, dan betaald de verzekering toch???
waarom betaald ge andes verzekering.

Terug naar “Huren”