Toen wegcode.be nog een forum had was er indertijd een hele discussie over rechts inhalen.
Naar aanleiding van dit artikel stel ik me de volgende vraag hoe het volgende maneuver geinterpreteerd moet worden, al weet ik dat iedereen zal zeggen: volgens de wet is rechts inhalen verboden!
1. Wagen A rijdt op de snelweg (twee of drie baanvakken) op het rechterbaanvak met een constante snelheid.
Wagen B rijdt voortdurend op het linker- of middenbaanvak met wisselende snelheid.
B haalt A in. Dan plots mindert B vaart. (A blijft snelheid constant houden)
Mag A zijn snelheid blijven aanhouden en aldus rechts inhalen wat wettelijk verboden is,
of moet hij ook vaart minderen tot dezelfde snelheid of minder (en nog liefst vóór B hem 'achterwaarts' passeert)?
(A kan natuurlijk beslissen om meteen ook vaart te minderen en B langs links in te halen, maar even later kan het spel opnieuw beginnen.)
Of A kan vertragen tot B terug gas geeft en weer doorrijdt (nadat hij misschien moet vaststellen dat zijn achtervolgers knarsetandend en vloekend niet voorbij raken.
2. Zelfde situatie maar wagen A rijdt op het rechtse baanvak, en wagen B rijdt op het linkse. Er is niemand op het middenbaanvak.
Wanneer wordt inhalen van voertuigen met 1 of meer (lege) baanvakken tussenin ook als inhalen beschouwd in de zin van de wegcode, bvb. stuk E19 tussen Kontich en Craeybeckxtunnel?
Wat is jullie idee hierover?
Wat mankeert dan eventueel in de wegcode?