huuropzeg 6 maanden.

Nikky.sae
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huuropzeg 6 maanden.

#1 , 28 nov 2017 22:19

Ik woon slechts 2jaar met mijn gezin in een huurhuisje,
ons huur contract word telkens automatisch verlengd met een jaar.
nu na 2 jaar komt de huisbaas af dat zijn dochter hier komt wonen en krijgen we een opzeg termijn van 6 maanden.
Nu zit het zo wat als ik eerder iets vind binnen die 6 maanden? moet ik dan die resterende maanden huur betalen?
ik heb dit gevraagt en zij beweerd dat ik dan een opzeg van 3 maanden moet doen? terwijl zun beslissen dat wij moeten vertrekken en zun hebben de opzeg gedaan en ons die 6 maanden gegeven.
ze kan toch niet verwachten dat wij wachten tot maand 4-5 en dat pas iets beginnen te zoeken? in de hoop we iets vinden in de 6de maand? anders zitten we met dubbele huishuur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 28 nov 2017 22:48

Fout. Bij een opzeg van 6 maand door de verhuurder gegeven om reden van persoonlijke bewoning, uitvoering van werken of zelfs zonder motief, kan de huurder een tegenopzeg geven van 1 maand, zonder een schadevergoeding te moeten betalen, ook al gebeurt de opzeg tijdens de eerste 3 jaar van zijn contract.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Nikky.sae
Topic Starter

#3 , 28 nov 2017 22:53

dus als ik volgende maand of de maand erop iets zou vinden moet ik niet de rest van die 6 maanden betalen ?
Fout. Bij een opzeg van 6 maand door de verhuurder gegeven om reden van persoonlijke bewoning, uitvoering van werken of zelfs zonder motief, kan de huurder een tegenopzeg geven van 1 maand, zonder een schadevergoeding te moeten betalen, ook al gebeurt de opzeg tijdens de eerste 3 jaar van zijn contract.

Reclame

asperger

#4 , 28 nov 2017 22:56

Neen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus

#5 , 28 nov 2017 22:58

U zat al in derde jaar dus is zo wie zo een contract van lange duur geworden.
Gezien u kortlopende contract had kan dat slechts éénmaal verlengd worden.
Daarna dus wordt het een langdurig contract. Deze moeten geregistreerd worden ( vermoedelijk niet gedaan en dan kan u in principe dag op dag vertrekken).
Edoch eigenaar zegt op met termijn van 6 maanden. dan is het zoals @asperger heeft geschreven.
Eens lezen vanaf blz 62 staan er schema's
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Is er een ingaande plaatsbeschrijving gebeurd - wie heeft die betaald ( normaal verhuurder en huurder ieder de helft)

Nikky.sae
Topic Starter

#6 , 28 nov 2017 23:00

nee er is geen plaatsbeschrijving gebeurd, en in het contract staat dat het elk jaar word verlengd met een jaar.
U zat al in derde jaar dus is zo wie zo een contract van lange duur geworden.
Gezien u kortlopende contract had kan dat slechts éénmaal verlengd worden.
Daarna dus wordt het een langdurig contract. Deze moeten geregistreerd worden ( vermoedelijk niet gedaan en dan kan u in principe dag op dag vertrekken).
Edoch eigenaar zegt op met termijn van 6 maanden. dan is het zoals @asperger heeft geschreven.
Eens lezen vanaf blz 62 staan er schema's
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Is er een ingaande plaatsbeschrijving gebeurd - wie heeft die betaald ( normaal verhuurder en huurder ieder de helft)

Franciscus

#7 , 28 nov 2017 23:06

Dat kan al niet een kortlopend contract sus een van een jaar kan slechts éénmaal verlengt worden tot maximaal drie jaar.
Dus een jaar verlengt met weer een jaar dan is het automatisch een langdurig contract ( in de volksmond een 3-6-9) waar gedurende de eerste drie jaar een schadevergoeding van 3 maand 2 maand en één maand( in derde jaar kan gevraagd worden als huurder opzegt.

Bij geen ingaande plaatsbeschrijving wordt het moeilijk voor verhuurder om schade te bewijzen.

Hier vindt u nuttige documenten
viewforum.php?f=87

Nikky.sae
Topic Starter

#8 , 28 nov 2017 23:12

ja ik heb het contract nu voor me er staat deze verhuring heeft plaats voor de duur van 1 jaar ingaande op 1dec 2015 en vervolgens zal het stilzwijgend verder lopen telkens voor een nieuwe periode van een jaar.
Dus ik mag eigenlijk zeker zijn dat stel dat ik binne 2 maand iets vind dat ik niet die resterende 4 maand van die 6 maanden opzeg hoef te betalen?
want zij beweerd van wel. vind het jammer want we hebben hier zkr 6 maand de tijd in gestoken om heel het huis in orde te krijgen om dan na 2 jaar te horen dat we eruit moeten.
Dat kan al niet een kortlopend contract sus een van een jaar kan slechts éénmaal verlengt worden tot maximaal drie jaar.
Dus een jaar verlengt met weer een jaar dan is het automatisch een langdurig contract ( in de volksmond een 3-6-9) waar gedurende de eerste drie jaar een schadevergoeding van 3 maand 2 maand en één maand( in derde jaar kan gevraagd worden als huurder opzegt.

Bij geen ingaandse plaatsbeschrijving wordt het moeilijk voor verhuurder om schade te bewijzen.

sloeberken

#9 , 28 nov 2017 23:17

Is het huurcontract geregistreerd, indien niet geregistreerd dan kan je vanaf december 2017 als je iets vindt onmiddellijk opzeggen zonder opzeg termijn.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 28 nov 2017 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nikky.sae
Topic Starter

#10 , 28 nov 2017 23:18

hoe weet ik of het geregistreerd is of niet? moest ik dit zelf doen of de verhuurder?
Is het huurcontract geregistreerd, indien niet geregistreerd dan kan je vanaf december 2017 als je iets vind onmiddellijk opzeggen zonder opzeg termijn.

Blaatpraat

#11 , 28 nov 2017 23:22

De verhuurder moest dit registreren.
U kunt dit te weten komen door met uw contract naar het registratiekantoor van uw regio te gaan.
Als ze daar bevestigen dat het geregistreerd is, is het zo.
Omgekeerd: als ze daar niet bevestigen dat het geregistreerd is, kan het wel nog geregistreerd zijn.

U kunt het ook vragen aan uw verhuurder, en deze moet dit dan bewijzen aan u.
Vaak wordt dit afgeraden omdat je dan "slapende honden" wakker maakt (verhuurders die nog snel gaan registreren bijvoorbeeld).
Echter zou je hier kunnen stellen dat de opzeg al begonnen is, en registratie vanaf nu dus geen nut meer heeft (als het nog niet zou geregistreerd zijn).

Maar goed, laten we van de 'normale' situatie uitgaan, wat wilt zeggen dat het contract geregistreerd is:
Als je iets zou vinden, kun je dit onmiddellijk laten weten (liefst met een aangetekende brief).
Je hebt de mogelijkheid tot een tegenopzeg van 1 maand.
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 28 nov 2017 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#12 , 28 nov 2017 23:23

Registratie door verhuurder bij de dienst registratie Min financiën
hier de gegevens
https://financien.belgium.be/nl/particu ... ontract#q5

Nikky.sae
Topic Starter

#13 , 28 nov 2017 23:28

wat bedoeld met met tegenopzeg van 1 maand?
De verhuurder moest dit registreren.
U kunt dit te weten komen door met uw contract naar het registratiekantoor van uw regio te gaan.
Als ze daar bevestigen dat het geregistreerd is, is het zo.
Omgekeerd: als ze daar niet bevestigen dat het geregistreerd is, kan het wel nog geregistreerd zijn.

U kunt het ook vragen aan uw verhuurder, en deze moet dit dan bewijzen aan u.
Vaak wordt dit afgeraden omdat je dan "slapende honden" wakker maakt (verhuurders die nog snel gaan registreren bijvoorbeeld).
Echter zou je hier kunnen stellen dat de opzeg al begonnen is, en registratie vanaf nu dus geen nut meer heeft (als het nog niet zou geregistreerd zijn).

Maar goed, laten we van de 'normale' situatie uitgaan, wat wilt zeggen dat het contract geregistreerd is:
Als je iets zou vinden, kun je dit onmiddellijk laten weten (liefst met een aangetekende brief).
Je hebt de mogelijkheid tot een tegenopzeg van 1 maand.

Didymus

#14 , 28 nov 2017 23:51

Het betekent dat als je bijvoorbeeld vandaag nog een tegenopzeg geeft, die per definitie zal ingaan op 1 december, het contract op 31 december eindigt.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”