Verkopen van verhuurd appartement

Tori_B
Topic Starter

Verkopen van verhuurd appartement

#1 , 02 mar 2009 13:47

Wji willen het appartement dat we verhuren, verkopen. Er zitten momenteel 6 maanden huurders in. De huurovereenkomst is officieel geregistreerd.

Waarmee moeten we rekening houden?
Hoe lang kunnen de huurders nog in het appartement blijven?
Wanneer zouden eventuele kopers zelf in het appartement kunnen trekken?
Moet ik rekening houden met een schadevergoeding langs mijn zijde?

Bedankt voor de tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 mar 2009 13:54

Wat staat er in het huurcontract met betrekking tot verkoop tijdens loop verhuring?

Normaal gezien kan U het pand verkopen met de huurders erin, bij verkoop heeft de koper, dacht ik, het recht om met een opzeg van 6 maanden het contract op te zeggen.

Als er tegen deze avond niemand anders concreet heeft geantwoord zal ik het een volledig opzoeken en een antwoord posten.

Wat U ook altijd kan doen is eens contact opnemen met de huurdersbond in uw regio. hier vind U hun contact gegevens.

Tori_B
Topic Starter

#3 , 02 mar 2009 14:11

In de huurovereenkomst staat dat het voor een duur is van 9 jaar, die verstrijkt op het einde van de overeengekomen periode bij een opzegging van tenminste 3 maanden.

Verder niet echt iets specifiek naar verkoop of beëindiging.

Wel dat de verhuurder het recht heeft het appartement te betreden in geval van verkoop, zelfs indien deze vroeger plaatsvindt dan 3 maanden voorafgaand aan het einde van de huurovereenkomst.

Alvast bedankt voor je feedback!!

Reclame

Tori_B
Topic Starter

#4 , 02 mar 2009 15:56

Net contact opgenomen met de huurdersbond en zij sturen me naar de eigenaarsbond gezien ik een verhuurder ben. Bij de eigenaarsbond krijg ik dan te horen dat ik 95 € lidgeld moet betalen vooraleer ze op mijn vraag een antwoord geven....

Vandebos

#5 , 02 mar 2009 16:08

*kuch*

euhmmm braafjes als "huurder" via bv een gmail account een mailtje sturen naar contactadres huurderbond...

Soms een beetje creatief zijn... Het is niet echt eerlijk akkoord, maar zowel de huurders als eigenaarsbond hebben een ernstig geval van wat we in Vlaams-Brabant "navel-staarderitis" noemen.

:D

artemis

#6 , 02 mar 2009 17:12

Ik heb als verhuurder al vele vragen aan de huurdersbond gemaild en telkens antwoord gekregen.
Soms heb ik de vragen omgedraaid alsof ik huurder was, maar niet altijd.
De laatste vraag ging over een indexering en die heb ik als verhiuurder gesteld en er een antwoord op gekregen ;-)

defiler99

#7 , 02 mar 2009 17:19

Ik vind persoonlijk, als verhuurder, de boeken en folders die de huurdersbond uitbrengt enorm behulpzaam.

Ik ben het niet altijd eens met de artikels op hun forums (bv. kritiek op "de verkorte procedure" mbt huurgeschillen in het vredegerecht) maar in tegenstelling tot de eigenaars bond zijn ze wel gemotiveerder en objectiever in hun taak.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2009 17:53

U kan het appartement zonder problemen verkopen. De koper treedt in de rechten en verplichtingen van de verkoper wat de huurovereenkomst betreft.
U moet geen schadevergoeding betalen.

De koper kan de huur opzeggen zoals u dat kon als verhuurder.

Zie de brochure:
http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

scorpioen

Vandebos

#9 , 02 mar 2009 20:21

Dacht wel dat ofwel scorpioen of pedro me opzoekingswerk ging uitsparen.. :)

Tori_B
Topic Starter

#10 , 03 mar 2009 11:02

Bedankt voor de info!
Dan kunnen we gerust zijn!
Mercikes allemaal!

Terug naar “Kopen”