Wij zijn gehuwd en hebben een huwelijkscontract met scheiding van goederen.
Mijn echtgenote was toen pas afgestudeerd en had geen cent.
Zelf had ik al enkele jaren gewerkt en gespaard en had een eigen appartementje.
We zijn toen een huis beginnen bouwen. Ik heb mijn appartement verkocht om dat huis te financieren en we hebben voor de rest een lening aangegaan.
Het kwam er dus op neer dat het huis grotendeels door mij werd betaald.
Daar ik er echter op stond dat in geval van problemen ik zou terug krijgen wat ik er ingestoken had stelde de notaris voor mijn (toekomstige) echtgenote een overeenkomst te laten tekenen waarin zij "erkent schuldig te zijn ten titel van lening op interest" een bepaalde som aan mij als schuldeiser. Verder verbindt ze zich er toe deze som in 1 enkele storting terug te betalen en dit op eerste verzoek. Ook brengt de ontleende som een interest op van 5 % (op dat moment een heel redelijke interest daar de lening toen 10,5 % was).
Oorspronkelijk wou ik dit laten registreren bij de notaris, maar die raadde me dat af omdat ik anders belastingen op die 6% zou moeten betalen, terwijl als alles goed ging ik deze uiteraard niet zou innen, noch opvragen.
Maar het kan verkeren. Mijn echtgenote wil elders een nieuw leven beginnen. Nu is mijn vraag : kan ik iets doen met dat door haar ondertekend papier (dus ondertekend VOOR ze we gehuwd zijn).
Indien het huwelijk ontbonden zou worden, zou ik het niet meer dan fair vinden dat ik al het geld dat ik in het huis heb gestoken (en waarvoor ik mijn appartement heb verkocht) zou terug krijgen.
Alvast bedankt voor het antwoord.