invoerrechten douane

rechtvaardig
Topic Starter

invoerrechten douane

#1 , 16 feb 2009 01:12

op 8/12/2008 ontvang ik van mijn zus een pakje (gift) met kerstcadeau's uit azie. verzonden via TNT. nu plots 2 maanden eist TNT van mij binnen 7 dagen betaling van douane invoerrechten voor 65€!!!. de waarde van het totale pakket verzonden als gift is 36 € !!!!
als uitleg krijg ik een blad met berekeningen waarbij TNT zich verantwoordt.
voor elk verschillend item in het pak berekent men een verzendingswaarde:
voor een kleedje ter waarde van 12 € berekent men een verzendkost 79€!!
voor een broek " " 9 €, verzendkost 62 € !!!
voor een paar cd's waarde 13 € verzendkost 85 € !!!!
voor een fantasiehangertje, waarde 80 cent verzendkost 26 €
op de totale waarde van de goederen en de verschillende verzendkosten, 290 € berekenen ze dan 21 % btw die ik hen dan 2 maanden na levering plots moet betalen.
alles werd wel in 1 pakje verzonden. alsof iemand voor de verzending van een pakje 10 X de prijs van de waarde voor verzending wil betalen.
TNT wil de kosten van levering minderen als ik een betalingsbewijs heb uit azie van de echte verzendkost ??? Kan het nog absurder, wie houdt ginds een betalingsbewijs bij van geleverde goederen. een betaling gedaan aan TNT !! (m.a.w. ik moet bewijzen wat mijn zus in azie aan hen (TNT) betaald heeft!)
Hoe kan TNT hiermee weg komen. ik heb volgende vragen en hoop dat iemand wat antwoorden heeft
1. kan men 2 maanden na levering nog kosten eisen. immers ik heb een recht een zending te weigeren als ik de kosten te hoog vind.
2. kan TNT zomaar goochelen met bedragen voor verzending ( volgens hun redenering betekent dit dat als er bv 10 verschillende dingen in het pakket hadden gezeten ze een verzendkost berekenen die 20X de waarde van het pakketje wordt.
3. kan TNT zomaar zelf voor douane gaan spelen en btw gaan heffen op een pakje waar je volgens de belgische wetgeving NIET op moet betalen ( zending tussen familie zijn vrij voor een bedrag van 45 € , zie info overheid !!)
heeft nog iemand ervaring met wanpraktijken zoals deze?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 feb 2009 11:28

Onderzoek vooraf de Algemene Voorwaarden van TNT en in de eerste plaats in hoeverre u als geadresseerde erdoor gebonden bent:
http://www.tnt.com/etc/medialib/tnt_exp ... 17v2.1.pdf
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rechtvaardig
Topic Starter

#3 , 19 feb 2009 00:29

dank voor de reactie, op de TNt vind ik niks dat hen de mogelijkheid geeft zelf invoerrechten en btw te berekenen en te eisen. slechts dit
"Indien TNT wordt geconfronteerd met boetes, (na)heffingen van (invoer-) rechten, belastingen, opslagkosten of andere uitgaven als gevolg van de acties van
douane- of andere overheidsautoriteiten of als resultaat van enig onvermogen van de Afzender en/of van de Geadresseerde om de juiste documentatie (tijdig)
te bezorgen en/of om de vereiste licentie of toelating te verkrijgen, zal TNT deze bedragen en alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten op de Afzender
en/of op de Geadresseerde verhalen. De Geadresseerde en de Afzender zijn hoofdelijk aansprakelijk voor deze bedragen en kosten."
gelijkaardig staat op de belgische TNT site. Slaag er wel niet in tnt terug te vinden op de fgov site
TNT ( en misschien andere verzendfirma's) bewijst ook niet dat de douane invoerrechten vraagt .lijkt me dat TNT niks kan vragen want douane vraagt niks. .... of zie ik dat verkeerd

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”