Net beweerde de medewerkster dat ik telefonisch toestemming heb gegeven voor iets,en dat dit een geldige toestemming is; Jaja, want zij vragen telkens toestemming om op te nemen. Dat maakt hun bandje rechtsgeldig?
Griet .

Begin van bewijs bedoelt op een geschrift dat van jou uitgaat en het beweerde aannemelijk maakt. De ingevulde enquête bv., hoewel dat nog geen overeenkomst aannemelijk maakt (maar een indicatie vormt: er is minstens contact geweest).De opgenomen telefoongesprekken kunnen begin van bewijs vormen, of aanvullend bewijs om zo tot een volledig bewijs te komen lees ik. Er is dus een enquete geweest die ik vrijblijvend heb ingevuld. Voor mij was dat een vorm van marktonderzoek. Vergelijkbaar met de camera op reclameborden zoals pas in het nieuws is geweest. Dan is er dat gesprek, en volgend daarop 1 mail van het bedrijf naar mij. Ik denk dat ik via die mail annuleerde, en zelfs al is deze mail niet verzonden, dan is er ook nog geen opeenvolging geweest van mailverkeer. Dus wat opeenvolgende mail betreft is er alvast niet voldoende. En dat gesprek is ook geen volledig bewijs. Ik wacht al de hele dag op die mail die ik nog ging ontvangen. Volgens mij hebben ze gewoon veel te weinig om tegen ons te gebruiken hoor. Leuk artikel maar ik denk dat een telefoon en een mail gevolgd door annulatie of onbeantwoord onvoldoende is. Zij beweerden vorige week dat ze geen mail hebben ontvangen, daardoor ben ik gaan twijfelen of ik annuleerde.
Het aantonen van een niet bestaande overeenkomst middels een verwijzing naar een mail betekent niets, want er staat als eerste commentaar onder de wettekst dit:Blijkbaar begrijpt u niet dat door te verwijzen naar een mail waarmee u hebt opgezegd het bestaan van de overeenkomst is aangetoond! Het gaat daarom niet langer om een begin van bewijs maar wel over een sluitend bewijs op grond van bekentenis...
Als u doelt op een bekentenis van een overeenkomst zegt u letterlijk dat het telefoongesprek + een bevestigingsmail voldoende is om te spreken van een overeenkomst. Er staat in de wettekst art 1326 letterlijk dat een overeenkomst enkel kan middels handschrift.Indien de bedenktijd NU nog loopt kunt u nog opzeggen.
In uw geval is art. 1354 B.W. van toepassing als bewijs: de bekentenis.
Artikel 1326 is van toepassing op onderhandse aktes.
Dus bekentenis van watte? Het telefoongesprek kan gebruikt worden als bewijs. Bewijs van ???"Aan de bepalingen van dit artikel wordt de dag van vandaag vaak voorbijgegaan waarbij verondersteld wordt dat een e-mail voldoende is."