samenwonen - uit elkaar gaan - kinderen

joken1966
Topic Starter

samenwonen - uit elkaar gaan - kinderen

#1 , 09 feb 2009 09:38

Ik heb 2 kinderen 2 jaar en 15 jaar.
Mijn vriend waar ik mee nog samenwoon (ter info : drinkt graag en is daardoor soms agressief)
Ik heb beslist mijn leven terug in handen te nemen en te vertrekken. (liefst zo ver mogelijk weg van hem).
Wij huren een woning.

De kinderen dragen zijn naam. De oudste wil niet bij de vader blijven en heeft er begrip voor dat ik wil vertrekken.

Mag ik plots vertrekken ? (dit is best in mijn ogen want de vader zal anders toch moeilijk doen)
Kan ik zo maar vertrekken en de kinderen meenemen ?
Welke stappen moet ik hiervoor doen? Wat zijn mijn rechten en plichten tov de vader ?
Ben ik verplicht co-ouderschap toe te staan ?
Voor de kinden vind ik persoonlijk dat het beter zal zijn dat ze bij bij kunnen blijven.
Wat met school ik ben van plan om ver genoeg uit de buurt van mijn ex te gaan wonen. Mag ik zelf beslissen dat de kinderen in de buurt van mijn nieuwe woonst naar school gaan?
Ik kan me alleen (met de kinderen) voldoende financieel beredden.
Dient de vader alimentatie te betalen ?

Ik heb totaal geen idee waar ik mij kan bevragen om te weten wat mijn rechten zijn.

Kan mij iemand hieriver informeren ?
Ik ben van Belgische afkomst en woon in België

Dank bij voorbaat
Een radeloze moeder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2009 19:36

Stap naar de dienst slachtofferzorg van uw politiezone - deze werken onafhankelijk en zijn gebonden door beroepsgeheim.

Zij kunnen indien er strafbare elementen zijn wel ineens meegaan om een strafklacht in te dienen.

Zij beschikken ook over de nodige contacten en expertise om u op al die terreinen concreet voort te helpen.

U kan ook aan de sociale dienst van uw gemeente info vragen of op het justitiehuis ( in elk arrondissement)

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 09 feb 2009 21:44

Als ik je vragen lees is het belangrijkste dat je scheidingsproces laat gidsen door mensen die daar verstand van hebben. Je kan ons hier op de hoogte houden met Uw of Jullie ervaringen. Op die manier is gevaar op ontsporing van dat scheidingsproces in te schatten.

Een hulpverlener erbijhalen is niet alleen voor Uw gemoedsrust het beste, maar ook voor de andere ouder. Je begrijpt als de andere ouder plots met de kinderen er vandoor zou gaan, zo ver mogelijk van je zou verhuizen etc etc dat je boos zal worden en onrechtvaardig behandeld zal voelen. Deze situaties moeten vermeden worden. Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat de kinderen niet de dupe gaan worden van escallerend conflicten, zeg maar vechtscheiding, niemand (buiten de advocaten) wordt daar beter van.

Als je naar slachtofferzorg bij politie, de sociale dienst van Uw gemeete of het justitiehuis stapt dan zullen die zeker contactadressen hebben die jullie kunnen helpen op een goede wijze te scheiden. Dit kunnen mensen zijn van o.a. CAW's maar ook bemiddelaars in familiale zaken, ... .

RR

Reclame

j.demoor

#4 , 10 feb 2009 18:21

Als FEITELIJK samenwonenden bent u niet tot samenwoning verplicht. U kan de samenwoning dus op ieder ogenblik beëindigen zonder formaliteiten.

“Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...Art.387bis. In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg...kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen...alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen...”(Burgerlijk Wetboek).

U of uw vriend of u beiden kunnen dus zulke beschikkingen(inclusief onderhoudsgeld) vragen,best ten laatste onmiddellijk na het verlaten van de huidige gezinswoning. Die aanvraag gebeurt bij verzoekschrift op tegenspraak. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 10 feb 2009 20:43

art 374§ 2 BW
Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.
Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.
Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen.
De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.) <W>

RR

Rebel-with-a-cause

#6 , 10 feb 2009 22:42

Beste joken1966, veel antwoorden op de vragen die je hebt, kan je vinden op volgende sites:
- Tweehuizen
- Onze wegen scheiden

Terug naar “Echtscheiding”