Slot kapot huurhuis - Wie betaald?

stephanie.delys
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Slot kapot huurhuis - Wie betaald?

#1 , 06 aug 2017 20:20

Hallo,

Deze avond kwamen we thuis en we kregen de deur niet open. (ZONDAG)
Nadat de huisbaas langs is geweest, zelf heeft geprobeerd en tot het resultaat kwam dat het slot inderdaad kapot is, stelde de huisbaas zelf voor een slotenmaker te bellen.
Nadien is de huisbaas terug naar huis gegaan.
Toen de slotenmaker keek naar het slot zag hij direct dat het slijtage was.
Hij heeft het slot eruit gehaald en een nieuwe gestoken.
Toen begonnen de problemen; Het was 121 euro omdat het zondagdienst was. We vertelden de slotenmaker dat hij een factuur moest opmaken en dit sturen naar de huisbaas. Hij weigerde omdat hij vroeger problemen had gehad met niet betalen van de factuur.
Ik belde de huisbaas op met de mededeling dat het slot versleten is en dat hij de factuur moet betalen. Dit weigerde hij echter. Hij zei dat hij morgen zelf een slot komt steken maar dat de depannage voor onze rekening is.
Ik vertelde dat slijtage van het huis voor zijn rekening is. Tenslotte is de slotenmaker moeten komen op een zondag als rechtstreeks gevolg van slijtage aan het slot.
Zonder slotenmaker raakten we niet binnen in ons huis.
Ik veronderstel dus dat de rekening van 121 euro voor de huisbaas is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
appartementsgoeroe

#2 , 06 aug 2017 20:45

Volgens wonenvlaanderen is dit een kost voor de huurder.

https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... verhuurder

Xenophon

#3 , 06 aug 2017 20:48

Herstellingen van sloten zijn in principe ten laste van de huurder, behalve indien u kan aantonen dat louter slijtage aan de oorzaak ligt. Hou het oude slot bij en vraag aan de slotenmaker eventueel om een verklaring op te stellen. Anders krijgt u gegarandeerd discussies met de verhuurder die zal beweren dat u het slot niet correct onderhouden heeft (smering e.d.) of het zelf kapot gemaakt hebt, of niet tijdig hebt verwittigd dat het slot problemen begon te geven etc.

Probleem is dat u mogelijk naar de vrederechter zal moeten om te trachten uw gelijk te halen, met een onzekere uitkomst. Te laat nu, maar u had aan de verhuurder moeten vragen om zelf contact op te nemen met de slotenmaker en de herstelling te vragen.

Stel eventueel voor om de rekening voor de interventie door twee te delen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

stephanie.delys
Topic Starter

#4 , 06 aug 2017 21:00

De slotenmaker heeft op de factuur geschreven dat hij de huisbaas aan de lijn heeft gehad en dat de huisbaas ons heeft aangeraden de slotenmaker te bellen. Ook onze buurvrouw is getuige.
Zal denk ik best eens langsgaan bij de huurdersbond.

bosprocureur

#5 , 06 aug 2017 21:31

Misschien vijgen na Pasen, maar het proberen waard.

Er zijn verzekeringsmaatschappijen waar in de brandverzekering een dekking voorzien is voor kapotte sloten, vergeten sleutels en dergelijke. Iets in de zin van : u hebt een probleem, wij helpen ter plaatse. Zij sturen dan een slotenmaker (via E Assitance dacht ik). Geen franchise.

Misschien kan u daar nog terugbetaling krijgen? Een neen heb je, een ja kan je krijgen.

Xenophon

#6 , 07 aug 2017 07:49

De bijstandsverzekeraar in kwestie biedt die service aan, ik heb er ooit eens beroep mogen op doen toen ik landde in België, naar mijn huis ging en toen tot de conclusie kwam dat ik mijn sleutel aan de andere kant van de wereld was vergeten. Geen franchise, contract kost me iets van een 160/jaar dacht ik. Maar na een schadegeval een verzekering afsluiten en dekking voor de schade bekomen is uiteraard tegen het basisprincipe van verzekeren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

sloeberken

#7 , 07 aug 2017 08:16

Tracht met u verhuurder tot een akkoord te komen, misschien 50/50.
Je kan het ook van de huur houden, maar dit zal de relatie huurder/verhuurder verzieken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#8 , 07 aug 2017 08:25

Persoonlijk en niet-juridisch zou ik voor 50-50 gaan.

Ik zou de som echter NIET inhouden van de huur, een rechter zal dat niet accepteren want a) geen voorafgaande ingebrekestelloing en b) ik durf betwijfelen dat deze beweerde (doch niet vaststaande) tekortkoming in hoofde van de verhuurder voldoende ernstig is om de inhouding van de huur te rechtvaardigen. U speelt m.i. met vuur indien u dat zou doen.

sloeberken

#9 , 07 aug 2017 09:15

De slotenmaker heeft op de factuur geschreven dat hij de huisbaas aan de lijn heeft gehad en dat de huisbaas ons heeft aangeraden de slotenmaker te bellen. Ook onze buurvrouw is getuige.
Zal denk ik best eens langsgaan bij de huurdersbond.
Dat is een begin van bewijs dat verhuurder akkoord was. De huurdersbond kan niets meer vertellen wat hier reeds staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#10 , 07 aug 2017 09:25

De bijstandsverzekeraar in kwestie biedt die service aan, ik heb er ooit eens beroep mogen op doen toen ik landde in België, naar mijn huis ging en toen tot de conclusie kwam dat ik mijn sleutel aan de andere kant van de wereld was vergeten. Geen franchise, contract kost me iets van een 160/jaar dacht ik. Maar na een schadegeval een verzekering afsluiten en dekking voor de schade bekomen is uiteraard tegen het basisprincipe van verzekeren.
Waarover ik het in post #5 had, is dus wel de brandverzekeraar die het gewoon in de brandverzekering ingesloten had. Maar zo goed als niemand weet dat.

Als het al in de polis staat, zou ik aanraden om nà dit schadegeval toch een tussenkomst te vragen. Je weet maar nooit wat je makelaar er uithaalt...

de reden

#11 , 07 aug 2017 09:57

Als het al in de polis staat, zou ik aanraden om nà dit schadegeval toch een tussenkomst te vragen. Je weet maar nooit wat je makelaar er uithaalt...
meestal ligt de franchige hoger dan 121€
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bosprocureur

#12 , 07 aug 2017 10:08

Ik had ook vermeld dat er geen franchise was, dacht ik.

Trouwens, als ik me goed herinner ligt de maximum tussenkomst op ongeveer 300€.

mava105

#13 , 07 aug 2017 12:49

Hoe lang woon je al in de pand? Als het nog maar een paar maanden kan u geen gebrek aan onderhoud worden aangewreven. Indien u er al meerdere jaren zou wonen kan dat wel., maar dan is er zeker ook een graad van sleet te weerhouden. (dus 50/50)

KJ86

#14 , 07 aug 2017 17:22

Als het slot versleten was, zal je dat ruim op voorhand gemerkt hebben (loopt gewoonweg een pak stroever) en ben je verplicht om dit te melden aan de verhuurder. Als een slot van de ene dag op de andere kapot gaat, dan is het burgerlijk wetboek duidelijk, kosten zijn voor de huurder.

Terug naar “Huren”