hehehe
kritiek is altijd welkom.
Als eigenaar sta ik altijd aan de andere kant van de lijn... wat niet wil zeggen dat ik begrip kan opbrengen voor profiteurs. (maar ik denk wel dat dat duidelijk is.)
-rechtsmisbruik kan geclaimd worden als de verhuurder systematisch de kandidaten die U aanbrengt weigert. Als bij mij een huurder voor het vervallen van het huurcontract zelf een nieuwe huurder kan aanbrengen vraag ik ook geen wederverhuringsvergoeding maar eerlijk gezegd het is zelden gebeurd tot op heden dat ik de eerste kandidaat acceptabel vond...
Maar goed in uw geval maakt dat weinig uit aangezien de de verhuurder uw kandidaat reeds heeft geaccepteerd.
Het is de taak van de huurder om de waarborg vast te zetten en aan de verhuurder de te ondertekenen bankdocumenten voor te leggen. Kijk in de brochure. Normaliter dient de waarborg te zijn geblokkeerd op een rekening bij de bank waar uw loon wordt gestort (voor zelfstandigen, waar je rekening van de zaak is). de gemiddelde rentevoet zal hoogstwaarschijnlijk bepaald worden door de rentevoet bij de ECB?
Volgens livios in samenwerking met Fortis
zie hier zou deze gelijkgesteld zijn aan 2.5%. (mijn excuses voor deze fout)
(werk altijd met geblokkeerde rekeningen, geen gezever en iedereen tevreden)
Gerechterlijke intrest is inderdaad 7%.
Recht is een tweesnijdend zwaard. De verhuurder kan ook een voorlopige schatting maken van de algemene kosten en op basis daarvan U een bijkomende storting vragen. Deze wordt dan verrekend als de definitieve algemene kosten bekend zijn. In essentie blijft het verhaal hetzelfde: op het ogenblik dat u het pand verlaat dienen de lopende rekeningen afgesloten te worden en sommige kunnen enkel bij benadering worden afgesloten. Een verrekening later, na de definitieve goedgekeurde jaarrekening van de syndicus, zal altijd volgen.
De vrederechter zal inderdaad niet altijd een deskundige aanstellen en in jullie geval sta je ook sterk aangezien zoals ik reeds opmerkte er geen vergelijkende plaatsbeschrijving is. Een deskundige kan echter wel onderscheid maken tussen beschadiging en sleet en zal trachten een zo eerlijk en objectief mogelijk oordeel te vellen. Normaal gezien gaat dat bij jullie niet gebeuren. Vergeet echter niet dat er nergens vastligt op papier (of vergis ik me dat de verhuurder heeft toegestemd)dat hij het aanbrengen van een aanvaardbare nieuwe huurder accepteert in ruil voor het kwijtschelden van de wederverhuringvergoeding? Hij kan dus trachten deze te bekomen voor het vredegerecht.
Zoals altijd is het bewandelen van de gulden middenweg het aan te raden trajekt.
zoals reeds gezegd, is dit enkel de wijze van hoe ik het probleem zou benaderen en met welke dingen ik zou trachten rekening te houden. Ik kan dan ook enkel uit eigen ervaring zeggen dat ik altijd alle mogelijke moiete doe om tot een vergelijk te komen met mijn huurders vooraleer ik het opgeef en naar die brave man met zijn ongemakkelijk zwart pak trek.