Mijn vader is al bijna 40 jaar overleden, mijn moeder woont nog steeds in het ouderlijk huis en zowel ik als mijn 2 zussen hebben een eigen woning. Daar waar ik voor de belastingaangifte altijd bij code 1106 mijn eigen KI moest ingeven, blijk ik nu bij code 1106 een gedeelte KI van de woning van mijn moeder te moeten ingeven, waarna ik nu bij code 3100 mijn eigen KI moet ingeven.
Code 1106 gaat over het KI van een tweede woning of de huurinkomsten van een 2de woning.
Mijn moeder bezit de helft van haar eigen woning en heeft vruchtgebruik over de andere helft (die van mijn vader). Over die helft van de woning (vader) zijn mijn zussen en ik dan blijkbaar voor 1/12 zowel volle als naakte eigenaar.
Waarom moeten wij kinderen nu plots een deel belasting betalen op een gedeelte van het KI van de woning van onze moeder? Wij kinderen hebben geen 2de woning, want onze moeder woont er nog, en de woning wordt ook niet verhuurd, want onze moeder woont er nog.
Tot vorig jaar diende code 1106 om elk ons eigen KI in te geven, nu plots blijken we 2 KI's te moeten ingeven terwijl onze moeder al bijna 40 jaar alleen in haar eigen huis woont. Tot nu toe hebben wij als kinderen ook nog niets geërfd en werd er ook nog niets geschonken.
Gezien het ouderlijk huis dus geen deel uitmaakt van een erfenis of een schenking, en onze moeder er nog steeds woont (en dus ook nog voor de helft volle eigenaar is), zijn wij als kinderen dan al belasting verschuldigd?