Is de makelaar verplicht om dit te melden??!!

zazou
Topic Starter

Is de makelaar verplicht om dit te melden??!!

#1 , 28 jan 2009 15:22

Enkele dagen geleden tekende we een contract om een huis te kopen. Nu ben ik te weten gekomen via de gemeente dat er gebouwd zal worden achter onze tuin.

Dit werd ons niet verteld door de makelaar. Want anders hadden we het huis nooit gekocht. Is de makelaar dan niet verplicht om dit te melden?

Indien we ons contract verbreken dan moeten we 10% van de som betalen, wat wij ons niet kunnen permiteren.

Maar doordat de makelaar ons niet vertelde, is het niet zo dat we rehct hebben om het contract te verbreken zonder iets te moeten betalen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 28 jan 2009 15:43

Dag zazou

Ik ben niet helemaal op de hoogte over hoever de informatieplicht van een makelaar reikt. Maar mijn vrees is toch wel dat je dit niet als argument zal kunnen gebruiken om de verkoop te annuleren zonder schadevergoeding te moeten betalen.

Ik denk dat omdat je spreekt over een gebouw dat zal opgericht worden op een aangrenzend perceel en dus niet over bouwwerken op het perceel zelf. Op het kadasterplan dat iedereen vrij kan verkrijgen op het gemeentehuis zal dat perceel waarop gebouwd zal worden dan ook wel ingekleurd staan als bouwzone. U zegt zelf dat u nu via de gemeente te weten is gekomen dat er gebouwd zal worden. De informatie is dus vlot vrij verkrijgbaar en vooral omdat het niet gaat over het perceel zelf dat u wil aankopen, denk ik niet dat iemand dit 'ontbreken van informatie' ook als dusdanig zal beschouwen.

Het zou misschien anders liggen als u bv. bij het bezichtigen letterlijk aan de makelaar gevraagd zou hebben of er op dat perceel ooit gebouwd zal worden en hij daar negatief op geantwoord had. Nu ja, ook dan had u weinig kans want dat zou maar moeilijk te bewijzen zijn.

Als u echt van die koop wil afzien, zou ik u aanraden om zo snel mogelijk persoonlijk met de verkopers contact op te nemen (en dus niet met het makelaarskantoor) om te zien of zij een minnelijke schikking willen treffen. Dat lijkt mij uw beste kans, maar het is natuurlijk de vraag of de verkopers inschikkelijk willen zijn.

liesjevdv

#3 , 25 mar 2009 16:09

Als u echt van die koop wil afzien, zou ik u aanraden om zo snel mogelijk persoonlijk met de verkopers contact op te nemen (en dus niet met het makelaarskantoor) om te zien of zij een minnelijke schikking willen treffen. Dat lijkt mij uw beste kans, maar het is natuurlijk de vraag of de verkopers inschikkelijk willen zijn.
Mag ik er toch op wijzen dat, indien de verkoper met de makelaar een exclusieve overeenkomst heeft gesloten, er niet rechtstreeks met de eigenaar onderhandeld kan worden zolang deze overeenkomst geldt?

Reclame

Terug naar “Kopen”