aansprakelijk schade gemeenschappelijke delen

Bidibi
Topic Starter

aansprakelijk schade gemeenschappelijke delen

#1 , 28 jan 2009 10:46

Beste

Onlangs ontving ik een mail met foto's van onze huisbaas van het kot. Op de foto's is er sprake van enorme schade aangericht aan één van de gemeenschappelijke delen, nu eist hij dat de persoon die hiervoor verantwoordelijk is dit meldt, zoniet zal hij de kostprijs verdelen en aftrekken van onze waarborg.

Kan dit zomaar? Omdat de examens al voorbij zijn ben ik al 3 dagen niet meer op mijn kot geweest en de schade is hoogstwaarschijnlijk aangericht in die 3 dagen.

Wat is het beste dat ik kan doen om te vermijden dat mijn waarborg wordt verminderd?

Alvast bedankt voor uw tips,

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 jan 2009 12:07

Hmmm, ik denk dat je hierbij best even langs de ombudsdienst, kotdienst van je unief/hogeschool gaat. In feite moet de kotbaas deze schade verhalen op zijn familiale verzekering. (schade aan eigendom door derden) Het is dan te taak van de verzekering om de schuldige te vinden en deze of zijn verzekering aan te spreken.

Hij mag in elk geval niet zomaar de schade verhalen op iedereen. Doet hij dat toch dan heb je alle recht om klacht in te dienen en verhaal te zoeken op het vredegerecht.

Hebben jullie als kothuurder (ster) een familiale verzekering of tegen schade aan eigen inboedel en die van de geburen afgesloten?

Dan lijkt het me best dat jullie gezamenlijk die kotbaas aanschrijven en hem laten weten dat jullie bereid zijn onderling uit te zoeken wie de schuldige is doch niet zullen aanvaarden dat hij zomaar zonder bewijs tracht de kosten van schade door onbekenden op jullie af te wentelen.

Bidibi
Topic Starter

#3 , 28 jan 2009 19:28

Neen we hebben geen verzekering voor eigen inboedel, het gaat hier ook om gemeenschappelijke delen.

toch al bedankt voor uw antwoord

Reclame

Vandebos

#4 , 29 jan 2009 00:12

hmmm normaal gezien val je als student nog onder de familiale verzekering van papa en mama :D . Ik durf echter niet zeggen of deze ook schade in een kot (of de gemeenschappelijke delen ervan) dekt.

Ombudsdienst raadplegen, deze moeten dat al x10.000 keer zijn tegengekomen.

Als je natuurlijk kan bewijzen dat je die dagen niet op kot was doen. (ik denk bevoorbeeld aan de treinpas waar je mee reist en waar dat gat in data op staat, getuigenis van ouders (twijfelachtig dat), en dies meer)

Laat je het resultaat hier weten? Kan je altijd anderen mee helpen om hun zaak aan te pakken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2009 10:34

de huisbaas heeft (voorlopig) geen poot om op te staan
als hij op de huurders de schade wil verhalen dan zal hij daar de wettige procedures moeten voor volgen
1 -klacht tegen onbekende bij opzettelijke beschadigingen van roerende en of onroerende goederen
al of niet met aanwijzing van mogelijke verdachten dus een strafprocedure
( via deze procedure kan je dan al buiten vervolging gesteld worden wegens niet aanwezig)

2- burgerlijke procedure wegens contractuele overeenkomsten tussen u en verhuurder -- dan moet hij ook bewijzen dat u dat gedaan hebt --- wordt moeilijk

3 - de contracten : vb u staat in voor het onderhoud en goed gebruik van de gemene delen -- bij schade bent u contractueel aansprakelijk -- u had de voordeur maar op slot moeten doen ( de andere huurders ook) ... ziet ge het probleem al ... u kan dan klacht tegen onbekenden indienen

het is in alle gevallen zowel qua strafrecht als qua burgerlijk recht een rechter die zal moeten beslissen.

stel zeker uw familiale polis in kennis
nb : u hebt geen verzekering als daar iets gebeurt op uw kot???
aub maken dat je verzekerd bent - brand - ongevallen - schade - aansprakelijkheid --- het risico is zo groot dat de 50€/jaar voor een aansprakelijkheidspolis peanuts is in vergelijking met de schade.

Persoonlijk betaal ik met de glimlach de rest van mijn leven een BA verzekering - 1 kleine zaak ( wateroverlast met kostenplaatje van een 12500 € aan zaakschade) - niet druk over moeten maken alles via verzekering experten en advocaten - en die hun erelonen en kosten zijn nog niet in bedrag inbegrepen)

Terug naar “Archief”