RECHTEN ALS EIGENAAR VERHUURDER

jaca
Topic Starter

RECHTEN ALS EIGENAAR VERHUURDER

#1 , 27 jan 2009 10:56

Volgende situatie doet zich voor:

Als eigenaar verhuurder wensen wij onze woning te verkopen. Ik heb begrepen dat wij geen einde kunnen stellen aan het huurcontract maar dat dit de taak is van de eventuele koper.
Gegevens:
- het contract werd niet geregistreerd
- het contract 3-6-9 loopt nu 4 jaar
- in het contract zelf staat geen clausule dat de eigenaar de woning op elk moment zelf mag betrekken.

Klopt het dat dit voor de nieuwe eigenaar problemen kan bezorgen omdat ten eerste het contract niet geregistreerd werd en ten tweede omdat er geen specifieke clausule voor de eigenaar in het contract stond.

Wat kan er ons te wachten staan en hoe kunnnen wij het oplossen?
De koper die geïnteresseerd is wenst duidelijkheid maar hoe kunnen wij die hem geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 27 jan 2009 14:51

De koper kan de huurder opzeg geven wanneer hij het goed zelf gaat betrekken.
opzeg van 6 maanden en hij moet in de opzeg vermelden wie het goed gaat bewonen , het goed moet binnen het jaar bewoond worden door deze en moet minstens 2 jaar doorlopend blijven wonen.

JohnD

#3 , 27 jan 2009 15:45

Dat word herleid tot 3 maanden opzeg voor de nwe. eigenaar in dit geval vermits het kontrakt niet geregistreerd is. Opgelet een slimme huurder, heeft dit misschien wel laten registreren zonder dat aan U, eigenaar, te melden. In dat geval is de opzegtermijn voor de nwe. eigenaar 6m. Die kan dan nog op aanvraag 2x verlengd worden, met of zonder tussenkomst van de vrederechter. In het slechtste geval zit de nwe. eigenaar nog wel opgescheept voor minstens 1 jaar met de oude huurders. En dan spreken we nog niet over een echte uithuiszetting; doe je dat erbij zit je al gauw aan 14-15 maanden.

De nwe. eigenaar kan je dus geen garanties geven, want in het beste geval zoals hier, omdat de opzegtermijn slechts 3m is ipv 6m omdat het een niet geregistreerd kontrakt zou betreffen, kan de huurder dus nog steeds uitstel vragen bij de nwe. eigenaar of de vrederechter. Het hangt er dus vanaf wanneer de huidige huurder een nieuwe woning heeft.

Moest ik ten andere nwe. eigenaar zijn, zou ik misschien, gezien de komplikaties om van woning te veranderen, zelf ook eens links en rechts uitkijken naar een gepaste woning voor de huurders die ik wil buitenzetten. Ik zou dan ook zelf aan den lijve ondervinden hoe moeillijk het soms is een andere woning te vinden.

Reclame

Terug naar “Huren”