Ik kan natuurlijk niet de persoon van wie u koopt, maar ok zou in uw geval het zekere voor het onzekere nemen en
- Een plaatsbeschrijving laten opmaken, om alle discussie te vermijden bij het einde van de 3 maanden bezetting ivm beschadigingen en toestand van de woning bij het ingaan van de bezettingsperiode.
- bij de ondertekening van de akte een deel van het geld laten blokkeren bij de notaris . Dit zou dan kunnen dienen om
1) de eventuele uitdrijfprocedure te betalen (mocht hij er na 3 maanden toch niet uitwillen)
2) de rommel af te voeren die hij achterlaat. En weet dat afval verschrikkelijk veel geld kost.
3) een soort waarborg voor beschadigingen (kan je dan bewijzen via de plaatsbeschrijving)
better safe than sorry ! Niemand kan je iets kwalijk nemen als je dat eist.
Better safe than sorry is zeker een goede raad. Echter, als verkopers reeds met kopers, voor het overeenkomen van de prijs, hadden afgesproken dat ze nog een tijdje zouden blijven wonen na akte, zullen ze het de kopers zeer zeker wel kwalijk nemen als kopers nu ineens zouden eisen dat een bepaalde som zou geblokkeerd worden tot ingebruikname. Volgens mij kan dit wettelijk gezien zelfs ook een probleem opleveren voor de kopers zelf. Zolang de volledige koopsom niet betaald is aan de verkopers, is het goed niet in volle eigendom van de kopers en zouden verkopers zich hierop eventueel kunnen beroepen!
Ook een plaatsbeschrijving is in dit geval niet gebruikelijk en daar zou ik als verkoper ook niet happig op zijn. Gewoon al omdat dat tijd in beslag neemt en je waarschijnlijk wel andere dingen te doen hebt op het moment dat je bezig bent je nieuwe woonst in orde te brengen. Bovendien heb je als koper sowieso op dat vlak een beetje een vervelende positie. In de tijd tussen verkoopovereenkomst en akte kan er immers sowieso altijd nog wat gebeuren met het huis. Je kan moeilijk voor elke verkoop een tot in de puntjes gedetailleerde plaatsbeschrijving maken, wat maakt dat je bij elke verkoop een beetje aan 'hoop' bent overgeleverd op dat vlak. Hoewel de verkoper natuurlijk juridisch gezien wel de plicht heeft om het goed over te leveren in de staat waarin het was toen koper het bezichtigde. Voor grote onzichtbare gebreken en dingen zoals rommel e.d. heb je als koper vaak wel verhaalrecht.