:
Je zal 13/23 van je bruto maandloon krijgen (13 dagen van de 23 werkdagen gewerkt).
Daar dit een ongeveer de helft vormt, kan het zijn dat het bedrijf geen voorheffing afhoudt (wel de RSZ en dergelijke), waardoor hetgeen je ontvangt ongeveer gelijk kan zijn met wat je anders netto zult ontvangen.
.
Normaal mag dit niet !
En dit is een klein doekje tegen het bloeden, want bij de belastingaangifte word dit wel verrekend en zit je met een paar honderd euro meer belastingen te betalen.
Bij zowel mijn eerste job, als mijn 2 werkwissels die ik al doorgevoerd heb, was dit nochtans het geval.
Eerste maand geen voorheffingen.
Zou me verbazen dat dit niet mag als 3 bedrijven dit toepassen.
Ik zeg er ook wel bij dat dit iedere keer in de 2e helft van de maand was, misschien wordt dit enkel verplicht als je een volledige maand gewerkt hebt?
En dat klopt, daar voorheffingen enkel een voorschot zijn op je belastingen.
Maar dat maakt mijn rekening niet of ik die paar honderd euro direct krijg, of er ruim een jaar op mag wachten voordat de financiële dienst van de overheid dit eens overboekt naar mij.
Ik heb net twee keer ongeveer een halve maand gewerkt (op 4 maanden tijd, beetje gejobhopt) als nieuwe werknemer (bediende) bij aanvang nieuwe job.
Op mijn loonfiche staat bovenaan, naast functie, loonschaal, datum indiensttreding, enz, het bedrag "basisbezoldiging" vermeld, en het is op dit basis maandloon dat men de schaal van de bedrijfsvoorheffing heeft gekozen, niet op het effectief bruto (pro rata) berekende bedrag!
Dit is op dezelfde manier gebeurt bij beide werkgevers, de ene gebruikt Partena als sociaal secretariaat en de andere Securex.
Het ontvangen brutoloon is wel degelijk pro-rata, en ik denk dat men als basis het gemiddelde aantal werkdagen/maand op jaarbasis gebruikt, daar men bij beide sociale secretariaten als dagloon mijn maandloon/22.16 heeft gebruikt, terwijl het effectief aantal werkdagen in beide maanden anders was.