erven van schoonouders als je geen kinderen hebt?

sabinetje
Topic Starter

erven van schoonouders als je geen kinderen hebt?

#1 , 22 jan 2009 11:23

Hoi,

Dit is een vraag gewoon uit benieuwdheid.
Iemand die ik ken was een verhaal aan het vertellen van zijn familie en vertelde dat er een mevrouw gestorven was en die had 3 kinderen.
-1 kind in leven en gehuwd
-1 kind gestorven, niet getrouwd, geen kinderen
-1 kind gestorven, weduw leeft nog

Bij verdeling van de erfenis is het meeste gegaan naar dat kind in leven maar ook een procentueel deel naar de weduw van de gestorven zoon?
Kan dit ? Ik dacht dat men nooit kon erven van zijn schoonouders zonder testament, want dat was er niet?

Kan er hier iemand duidelijkheid over brengen?

groetjes
sabinetje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jan 2009 11:03

Beste ,

het zou kunnen dat dat overleden kind nog leefde toen zijn vader is gestorven. Toen erfde die een deel in blote eigendom van het deel van vader. Dat deel is nooit gerealiseerd kunnen worden zolang de moeder leefde.
Bij het overlijden van dat (derde) kind , erfde zijn vrouw alles van hem , ook zijn deel in de ouderlijke erfenis. Nu ook moeder is overleden , kan alles afgehandeld worden en ontvangt die weduwe eigenlijk de erfenis van haar man , die nog geblokkeerd zat bij diens moeder.
Die weduwe erft dus niet van haar schoonmoeder maar realiseert pas nu de erfenis van haarman to. haar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sabinetje
Topic Starter

#3 , 23 jan 2009 11:36

Wanthon,

Dank voor het antwoord!!
Die weduwe heeft wel maar 1/6 gekregen dan hetgene die andere zoon gekregen had.
Dus werkt men dan met een procentueel deel ofzo?

Groetjes
sabine

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”