Samen huren, maar we zijn uiteen

LJL
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Samen huren, maar we zijn uiteen

#1 , 08 apr 2017 16:12

Hallo,
mijn vriend en ik zijn uiteen maar wonen nog "samen" (hij slaapt hier niet altijd meer) met mijn twee kindjes tot en met 14 juni 2017 in ons gehuurd appartement die op onze naam allebei staat. Ik betaalde meestal de huur en de meeste rekeningen, hij moest enkel het waterverbruik betalen en ging voor de rest "bijspringen". Wat dus zelden gebeurde. Nu krijgt hij brieven van deurwaarders en aanmaningen van onbetaalde rekeningen.Hij moest 700+ euro aan de watergroep betalen en moest daarvoor voorkomen. Dus alle beloften dat elke maand die rekening was betaald... noppes! Hij heeft al heel wat meubels meegenomen als ik niet thuis was en ik ben nu nu ook mijn kostbaarste dingen ergens aan het opslaan. Mijn vraag nu: als hij zijn kledij en zijn ander persoonlijk gerief hier volledig weghaalt, kan hij zich dan uitschrijven en ontsnappen aan de nog komende huur? Kan ik al die maanden huur die ik betaald heb, voor de helft terug eisen? hij heeft gebouwd en kan nu in luxe gaan leven, ik mag weer opnieuw beginnen en ergens huren met mijn twee kindjes. :x

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 apr 2017 18:13

Hebben jullie beiden het huurcontract getekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LJL
Topic Starter

#3 , 08 apr 2017 20:10

Ja inderdaad

Reclame

Franciscus

#4 , 08 apr 2017 21:20

Wat het huurcontract betreft zijn beide huurder in solidum geacht te betalen. Dat wil zeggen dat de verhuurder beide kan aanspreken voor de ganse huursom.
Wat de nutsvoorzieningen betreft deze worden aangegaan door één of door beide personen en het zijn die personen die aansprakelijk zijn. Dus als de nutsvoorzieningen op uw naam staan dient u te betalen op zijn naam is het voor hem.

Wat domicilie betreft weer een ander verhaal = domicilie is een administratief gegeven wordt verondersteld die plaats te zijn waar men zijn belangen heeft. Heeft hij die daar niet meer - geen goederen geen kledij en bij wijze van spreken geen tandenborstel meer dan kan u aan de gemeente vragen hem op uw adres te schrappen. Verwittig ook uw wijkinspecteur bij uw politiezone. Deze doen trouwens de effectieve controle voor de gemeente.
Uw vriend wordt dan als voorstel Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit gezet AACB. De effectieve schrapping kan enkele weken tot meerdere maanden duren. Ook een gerechtsdeurwaarder kan nazicht doen in het Rijksregister en zal dan vaststellen dat hij er niet meer woont.

U hoeft niet te weten waar hij wel woont - in principe verlengt dit zelfs de procedure omdat men dan eerst moet nazicht doen op dat adres of hoj daar wel woont. Kan gevolg hebben dat hij plots weer opduikt en u van nul kan terug beginnen.

Dat heeft geen invloed op de aangegane contracten want daar blijft men aansprakelijk voor.

Het is niet omdat men een huurcontract heeft dat men daar effectief woont ( GW art 15); type brievenbuswoningen enz enz.

sloeberken

#5 , 09 apr 2017 10:07

Je kan een deel van de betaalde huurgelden terug eisen van u ex.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LJL
Topic Starter

#6 , 09 apr 2017 11:16

Dank u voor de snelle antwoorden!!!

Terug naar “Huren”