Problemen met schimmel en vocht in huurappartement

Rayen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Problemen met schimmel en vocht in huurappartement

#1 , 01 apr 2017 15:53

Wij huren momenteel een appartement waar er bijna in elke kamer schimmelprobleem is.
In de ene kamer meer als de andere, echter de slaapkamer is het ergst aan toe.

We wonen hier bijna 2 jaar en sinds we hier zijn hebben we hier last van. Dit is ook herhaaldelijk gemeld aan de eigenaar.
De eigenaar had eerst geadviseerd om dit zelf schoon te maken met chloorwater, en om te zien dat dit dan verdwijnt. Ook haalde hij aan dat de vorige huurders hier geen last van hebben en het kwam dan op neer dat het aan onze leefstijl lag.
Wij gaven aan dat wij voldoende ramen openzetten om te laten luchten.
Toen bleek dat na onze behandeling de schimmel niet verdween, zijn ze eindelijk vorig jaar november langs geweest om dit grondig aan te pakken.
Niet door een aannemer maar door hen zelf man en vrouw (beide eigenaren).
Iedergeval wij hebben het appartement een weekend moeten verlaten zodat zij te werk konden gaan.
Na hun behandeling merkt we al vrij snel dat het weer terug kwam. Na contact met de eigenaar, gaf hij aan dat hij ondertussen al met verschillende aannemers contact had gehad om het probleem van buiten aan te pakken. Dus langs de gevel, echter beweert hij (de eigenaar) dat de aannemers dit project niet willen doen, omdat het te complex is.
Bizar, waarop ik antwoordde dat er dringend een oplossing moet komen.
De eigenaar geeft aan dat hij het ook niet meer weet, en herhaalde nog eens;
Ik heb 4 appartementen in dat pand en alleen bij jullie is een probleem! Vervolgens zei hij ja jullie contract loopt tot volgend jaar mei 2018. En zij dan zoek anders alvast naar een andere appartement.
Dat is vanaf nu nog wel een jaar te gaan!
Ik heb een zoon van 1.5 jaar en heb zo de indruk dat de schimme op zijn gezondheid werkt, aangezien hij veel hoest enzo.
Graag had ik advies gehad, welke vervolgstappen ik kan nemen?
Want ik ben niet zomaar van plan om zo het appartement te verlaten.
Wij hebben destijds allemaal nieuwe meubels gekocht een kast precies op maat voor in de slaapkamer.
Hopelijk kunnen jullie ons verder adviseren.
Oh ja mijn contract is eerst van 3 jaar en gaat daarna over in een contract van 9jaar.
Volgend jaar mei zitten we dus precies 3 jaar hier.

Mvg Rayen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 01 apr 2017 16:15

Hoe verluchten jullie die slaapkamer? Gedurende hoe lang? Zijn het de 4 muren van de slaapkamer? Zijn het vooral de bovenste hoeken die schimmel vertonen?
Hoe ziet die schimmel er uit? (kleine puntjes of zwarte vlekken)
Kan je geen foto plaatsen?

Rayen
Topic Starter

#3 , 02 apr 2017 22:58

Hoe verluchten jullie die slaapkamer? Gedurende hoe lang? Zijn het de 4 muren van de slaapkamer? Zijn het vooral de bovenste hoeken die schimmel vertonen?
Hoe ziet die schimmel er uit? (kleine puntjes of zwarte vlekken)
Kan je geen foto plaatsen?
We hebben 2 roosters in de ramen van de slaapkamer(die staan altijd open), hier hebben we het meest last van zwarte schimmel lijkt het.
Dit is enkel op de muur waar ook de ramen in zitten.(dus langs de gevelkant).
Langs de hoeken en zijkanten volledig schimmel.
We proberen elke dag de ramen open te Zetten. Afhankelijk van het weer blijft dit kort of langer open staan.
Foto's heb ik ja weet alleen niet hoe hier te uploaden.

Reclame

mava105

#4 , 03 apr 2017 09:04

Als het enkel is in de gevel met het raam, is het meer dan waarschijnlijk een koudebrug. Kan opgelost worden door die gevel te isoleren., maar ook door beter te verluchten. Die kleine roostertjes in een raam zijn NIET VOLDOENDE om een kamer te verluchten zoals het hoort. Daarom ganse dag raam openzetten (op een kier) en/of de binnendeur van de slaapkamer. Weet dat elke persoon gedurende de nacht ongeveer 7 liter (zeven) vocht uitstoot. Met 2 dus ongeveer 14 liter. Dat zijn 2 emmer die je gewoon uitstort op de vloer. , en die moeten dan gewoon verdampen. Al dat vocht trekt in het binnen pleisterwerk, en dat eerst op de koudste muren en in de hoekjes met minder luchtcirculatie.

Terug naar “Huren”