#12 , 24 jan 2009 21:34
BW Art. <1754>. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.
Dit zijn dus slechts voorbeelden en tenzij dus in het kontrakt vermeld staat dat de kosten aan de rolluiken steeds ten laste van de huurder zijn, zijn ze in principe ten laste van de verhuurder. Bij twijfel zal een vrederechter daarover dus moeten beslissen. Ik wil hier trouwens wel de nadruk op leggen dat dit artikel ook spreekt van geringe herstellingen. Ik kan me dus moeillijk inbeelden dat de last voor de herstelling van de rolluik van de vraagsteller, indien redelijk hoog, ten zijne laste zou zijn. Alleen al door het feit dat de kosten dus redelijk hoog zouden zijn heeft chrisje veel kans om voor een vrederechter in haar gelijk gesteld te gaan worden.