Aangezien het wooncomfort van mijn appartement sinds geruime tijd beneden alle peil is en de huisbaas voortdurend nalaat de nodige herstellingen uit te voeren (tenzij na zeer lang aandringen) heb ik begin januari mijn huurcontract opgezegd. Ik bracht hem hiervan aangetekend op de hoogte en vermelde dat ik de contractuele opzegtermijn van 3 maanden zou respecteren.
Toeval wil nu (geloof het of niet) dat ik 2 weken na mijn opzeg bericht kreeg van 't stad, dat de woning zou gecontroleerd worden op woningkwaliteit(Wonen-Vlaanderen). Het verbaasde mij niet dat deze heel wat tekortkomingen vaststelde. Zekeringskas verouderd, stopcontacten in de keuken niet geaard, geen warm water in de badkamer, sommige elektrische leidingen raken verhit bij gebruik, schimmel aan de muren in de slaapkamer, waterlek plafond badkamer, verouderde stopcontacten ... In het technisch verslag dat ik reeds ontving, stond dat ik waarschijnlijk in aanmerking zou komen voor een huursubsidie. Dat gebeurt enkel wanneer de woning echt in erbarmelijke toestand is. Maar, de huisbaas heeft nu echter nog tijd tot 18 april om de zaken in orde te maken. Ik had al laten verstaan dat ik er niet mee opgezet was dat hij die herstellingen nu nog vlug zou doorvoeren tijdens mijne verhuis. Vorige week kwam hij even langs om de toestand van het appartement te bekijken. Hij was het ermee eens dat de woning waarschijnlijk op 1 mei nog niet verder verhuurd zou kunnen worden, aangezien de herstellingswerken iets meer tijd zouden vragen. Hij stemde er mondeling mee in om het grootste deel van de werken na 1 mei te laten uitvoeren.
Groot was dan ook mijn verbazing wanneer ik deze week een brief van hem in de bus vond met volgende vermelding: "Eerstdaags zal ik werken laten uitvoeren (aanpassing elektriciteit, vervanging van de boiler en herstel lek plafond in de badkamer)." Nog groter was mijn verbazing wanneer ik las dat dit zou gebeuren op mijn kosten. Hij verwees hiervoor naar het contract waarin inderdaad een clausule staat dat de eventuele nodige verzwaring van de elektriciteit ten laste is van de huurder. Je mag er toch vanuit gaan dat de woning in het begin aan een minimum comfort voldoet betreffende elektrische installatie. Wanneer telkens de zekering springt wanneer ik bv. wasmachine en vaatwasser tegelijk opzet, of de waterkoker en de microgolfoven tegelijk. De wasmachine die in de badkamer staat werkt enkel via een verlengdraad naar de keuken. 2 stopcontacten in de keuken gebruik ik al lang niet meer, aangezien je bij gebruik een verdachte brandgeur kan waarnemen.
Wat de boiler betreft, dat is een ander verhaal. Verleden jaar was er een kleine ontploffing in de badkamer, gevolg: boiler kapot. Via mijn verzekering is toen onmiddellijk een vakman langsgekomen om deze af te sluiten. Ik bracht de huisbaas hiervan telefonisch op de hoogte, in aanwezigheid van die vakman. Hij oordeelde dat dit te wijten was aan een gebrekkig onderhoud. De vakman oordeelde dat dit niet het geval was, de boiler was gewoon versleten. Na te dreigen met het vredegerecht stemde de huisbaas er toch mee in om de boiler op zijn kosten te laten vervangen. De vakman stemde toe hiervoor te zorgen maar liet me uiteindelijk ook in de steek aangezien hij vreesde zijn centen nooit te zien. (ondanks het feit dat hij mij aan de telefoon meermaals bevestigd had dit op te lossen). Aangezien we toen al plannen hadden om te verhuizen drongen we niet verder aan en lieten het op zijn beloop. Nu komt de huisbaas terug af met datzelfde verhaal dat de boiler vervangen zal worden, maar op mijn kosten.
Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat nu de woning tegen 1 mei klaar moet zijn voor nieuwe huurders en nu er half april een hercontrole is door Wonen-Vlaanderen, plotseling alle noodzakelijke herstellingen in een mum van tijd kunnen worden uitgevoerd, en het ergste van al ... op mijn kosten. Ik kan begrijpen dat sommige zullen denken dat ik deze controle zelf aangevraagd heb om de vrederechter het huurcontract te laten vernietigen. Niets is minder waar. Ik ben bereid zoals oorspronkelijk gepland mijn huur tot eind april te betalen en verwacht zelf geen terugbetalingen van huurgelden of dergelijke. Ik zou het alleen ongelooflijk grof vinden indien ik voor de aangehaalde kosten zou moeten opdraaien. Bovendien reken ik erop de huurwaarborg volledig terug te krijgen. Voor de huisbaas betekent dit alles gewoon wat meer of minder opbrengst. Bij mij gaat het erom dat ik voldoende hoop terug te krijgen, zodat ik de waarborg voor het volgende huurappartement kan betalen. 10 jaar een brave (naïeve) huurder geweest, geen enkele keer te laat betaald. En nu ... stank voor dank! Tot slot wil ik hier nog het volgende aan toevoegen. De huisbaas beweerde helemaal niet op de hoogte te zijn van de uitgevoerde controles en de geplande hercontrole. Het is dus dankzij mij eigenlijk dat hij dit nu (terug) weet. Ik heb hem zelfs mijn eigen origineel technisch verslag meegegeven aangezien hij dit niet zou gekregen hebben. Hebben die mensen dan werkelijk geen schroom? Kan iemand mij wat hoop geven want ik word hier ziek van!