Deels opgesplitste woning

Stewie
Topic Starter

Deels opgesplitste woning

#1 , 13 jan 2009 08:38

Beste,

Reeds enkele jaren huren ik en mijn partner een woning.
Vroeger was deze woning samen met die van de buur (huurbaas) één woning.
Aangezien deze te groot werd is ze in 2 opgesplitst (in de eenvoudigste vorm).
Enkel de 2 deuren die de panden scheiden werden dicht gemaakt.
Door de "slechte" opsplitsing is geen enkele nutsvoorziening ook opgesplitst.
Waardoor er dus voor 2 woningen 1 mazout-tank + brander / 1 elektriciteitsmeter / 1 watermeter is. Die zich bevinden bij de buur (huurbaas).
Enkele jaren geleden was de verstandhouding nog prima en konden we leven met een 50-50 verdeling van deze kosten. Toen was er tevens een lage huur afgesproken en een beloofde niet-indexatie van de huurprijs.

Nu in de verstandhouding iets minder waardoor de verhuurder nog een aantal extra kosten in acht wil nemen (zoals bvb de kosten van onderhoud van de tuin, is niet min!) en de huur indexeren.
Ik heb dit eens nagekeken en berekend en op jaarvervaldag betekend dit ongeveer een 50% stijging van de huur.

De indexatie is natuurlijk wettelijk maar ik vroeg mij af of ik kan afdwingen dat "mijn woning" een apart gedeelte vormt (vooral naar nutsvoorzieningen toe)
Deze kosten zullen véél meer bedragen dan die indexatie e.d.

Op deze manier wou ik ervoor zorgen dat alles blijft zoals het is ...

Graag jullie bemerkingen hierover.

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 13 jan 2009 10:49

De indexatie is natuurlijk wettelijk maar ik vroeg mij af of ik kan afdwingen dat "mijn woning" een apart gedeelte vormt (vooral naar nutsvoorzieningen toe)
Ik denk niet dat je dat kan afdwingen. Je wist ook bij de aanvang van de huur dat het zo was.
Het scheiden van elektriciteit hangt af van de huidige verdeling maar het scheiden van water en cv kan een fundamentele verbouwing met breekwerken tot gevolg hebben want alle circuits moeten dan immers gescheiden worden. Een bijkomende mazoutketel plaatsen kost niet niks, een bijkomende tank zou je kunnen vermijden door een brandstofteller te plaatsen voor 1 van de twee ketels.
Al bij al, allemaal heel kostelijk en ingrijpend. Je moet er ook de plaats voor hebben.

Een andere mogelijkheid is dat jullie calorimeters laten plaatsen op de radiatoren (in het volledige gebouw). Zo wordt aan elke radiator een bepaald verbruik toegekend. Ook dat kost wel wat, omdat je (ook de huurder want verbruiker) voor elke calorimeter een huurprijs betaald. In praktijk worden calorimeters goedkoper naarmate het gebouw groter is, hoe meer radiatoren in een gebouw, hoe relatief goedkoper de huurprijs van de calorimeters wordt. Voor een tweewoonst lijkt me dat al snel duur. Dit zou voor jullie enkel interessant kunnen zijn indien je weet dat de huisbaas nu veel meer verwarmt dan jullie.

Stewie
Topic Starter

#3 , 13 jan 2009 11:07

Ik denk niet dat je dat kan afdwingen. Je wist ook bij de aanvang van de huur dat het zo was.
Het scheiden van elektriciteit hangt af van de huidige verdeling maar het scheiden van water en cv kan een fundamentele verbouwing met breekwerken tot gevolg hebben want alle circuits moeten dan immers gescheiden worden. Een bijkomende mazoutketel plaatsen kost niet niks, een bijkomende tank zou je kunnen vermijden door een brandstofteller te plaatsen voor 1 van de twee ketels.
Al bij al, allemaal heel kostelijk en ingrijpend. Je moet er ook de plaats voor hebben.

Een andere mogelijkheid is dat jullie calorimeters laten plaatsen op de radiatoren (in het volledige gebouw). Zo wordt aan elke radiator een bepaald verbruik toegekend. Ook dat kost wel wat, omdat je (ook de huurder want verbruiker) voor elke calorimeter een huurprijs betaald. In praktijk worden calorimeters goedkoper naarmate het gebouw groter is, hoe meer radiatoren in een gebouw, hoe relatief goedkoper de huurprijs van de calorimeters wordt. Voor een tweewoonst lijkt me dat al snel duur. Dit zou voor jullie enkel interessant kunnen zijn indien je weet dat de huisbaas nu veel meer verwarmt dan jullie.
Heb ik dan geen recht op mijn eigen meter? Het zijn 2 verschillende huisnummers dus moet ik dan ook geen aparte aansluitingen hebben?

Reclame

Terug naar “Huren”