Aanpassing huurbedrag

PascalO
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanpassing huurbedrag

#1 , 10 mar 2017 10:53

Ik heb een huurcontract dat aanvankelijk elk jaar geïndexeerd wordt in februari. Basis huur is 500 euro sedert 2013
Vorig jaar heeft mijn huisbaas besloten om het onderhoud van de CV op te nemen in de huurprijs en zou hij zelf instaan voor het onderhoud. Deze overeenkomst werd getekend in april 2016. In deze overeenkomst staat vermeld van de er maandelijks 7 euro bij de huur komt en dat deze vanaf 1/5/2016 geïndexeerd wordt. De nieuwe huurprijs is dan 521,79 euro.

Vraag: Is door deze overeenkomst een nieuwe huurovereenkomst van kracht en is de basishuur nu het 521,79 euro en wordt deze geïndexeerd vanaf april 2017 of blijft de oude huurprijs van kracht en wordt er jaarlijks in februari geïndexeerd op basis van een basishuur van 507 euro sedert 2013?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 mar 2017 13:39

Verhuurder gaat in de fout, door de voorwaarden van het huurcontract eenzijdig aan te passen, dit is niet wettelijk.
Dit had hij van bij aanvang huurcontract moeten doen. Je kan de reeds onrechtmatige betaalde van €7 per maand terug eisen.
Wat staat er in het origineel contract omtrent onderhoud CV, dit zijn kosten voor de huurder.
Anderzijds €7 per maand voor onderhoud CV is niet overdreven.

Zie hier u nieuwe huurprijs vanaf februari 2017 zonder de kosten:

Dit geeft in cijfers:
526,36 EUR = 500,00 EUR * 126,39 / 120,06 deze nieuwe huurprijs (€526,36) is geldig vanaf februari 2017
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

PascalO
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2017 07:55

Dank voor de reactie. De toevoeging van de 7 euro per maand geschiedt met wederzijds akkoord. Mij gaat het vooral over de toepassing van de index, vanaf wanneer moet de indexatie nu gebeuren. In de huurwet vind ik nu niet direct een duidelijk antwoord. Men spreekt wel van herziening van de huurprijs, maar dat is nu denk ik iets anders. Want een herziening is gebonden aan periodes, maar wat indien er een aanpassing is tussendoor? Wat betreft het onderhoud van de CV, dat was reeds voor mijn rekening. Ik heb geen probleem dat die kost integraal in de huurprijs wordt opgenomen, maar het gaat mij over de toepassing van de indexatie en wat de wet hierover zegt.

Reclame

sloeberken

#4 , 13 mar 2017 10:14

Verhuurder kan elk jaar op de verjaarring van het huurcontract de indexatie toepassen, in u geval telkens in februari.

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... indexatie/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”