Factuur: onderdelen 10x te hoog aangerekend

Nephthys
Topic Starter

Factuur: onderdelen 10x te hoog aangerekend

#1 , 09 mar 2017 22:53

Hallo iedereen,

Daarnet werkman over de vloer gehad om verwarming te maken. Twee onderdelen moesten vervangen worden, volgens hem helaas wel dure onderdelen. Ik heb dus betaald, meteen want bancontact bakje had hij bij.

Nu heeft hij de verpakking van die onderdelen hier achtergelaten en zie ik (na even de prijslijst op internet te raadplegen van het merk) dat hij ongeveer 10x zoveel voor de onderdelen heeft aangerekend dan wat ze eigenlijk kosten.

Kan ik hier nog iets tegenin brengen, gegeven dat ik de factuur al heb betaald of is dit een gevalletje jammer-maar-helaas?

Ik ga hem natuurlijk contacteren om meer duidelijkheid te scheppen over waar zijn prijs vandaan komt, maar ik had graag geweten of ik mij ergens nog op kan beroepen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 mar 2017 06:01

En hoe maak jij het onderscheid tussen de werkuren en het materiaal? Heb je een factuur ontvangen?

Nephthys
Topic Starter

#3 , 10 mar 2017 07:52

En hoe maak jij het onderscheid tussen de werkuren en het materiaal? Heb je een factuur ontvangen?
Werkuren en verplaatsing staan apart op de factuur.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2017 08:33

Ik denk dat deze man volledig vrij is wat hij rekent voor de onderdelen, ik zie nu niet onmiddellijk een gebod dat je onderdelen aan een bepaalde prijs moet verkopen, maar zelfs de bakker vraagt wat hij wil voor zijn brood.
De overgrote meerderheid van prijzen zijn vrij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nephthys
Topic Starter

#5 , 10 mar 2017 08:46

Ik denk dat deze man volledig vrij is wat hij rekent voor de onderdelen, ik zie nu niet onmiddellijk een gebod dat je onderdelen aan een bepaalde prijs moet verkopen, maar zelfs de bakker vraagt wat hij wil voor zijn brood.
De overgrote meerderheid van prijzen zijn vrij.
Dat is natuurlijk waar. Maar toch, dat hij het hier verkoopt als "dit is helaas wel een heel duur onderdeel", wat dan daarna 20euro blijkt te kosten, terwijl hij er meer dan 200euro voor aanrekent.

Les geleerd, deze man zullen we dus niet meer terug laten komen.

Bart Vissers

#6 , 10 mar 2017 09:04

Woekerwinsten kunnen toch worden beteugeld?
Een melding aan de installateur dat hij/zij zich wellicht heeft vergist, kan misschien ook helpen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken

#7 , 10 mar 2017 09:42

Als je overtuigt bent dat de hersteller u woekerprijzen aangerekend heeft, protesteer de factuur met een AS en betaal het deel dat je niet betwist
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nephthys
Topic Starter

#8 , 10 mar 2017 09:56

Als je overtuigt bent dat de hersteller u woekerprijzen aangerekend heeft, protesteer de factuur met een AS en betaal het deel dat je niet betwist
Ik heb helaas de factuur al ter plekke betaald.

Nephthys
Topic Starter

#9 , 10 mar 2017 10:00

Woekerwinsten kunnen toch worden beteugeld?
Een melding aan de installateur dat hij/zij zich wellicht heeft vergist, kan misschien ook helpen?
Ik heb de installateur gecontacteerd met een vriendelijke vraag om verduidelijking, ik ben benieuwd of hij iets terug laat weten.

LeenW

#10 , 10 mar 2017 10:01

Aankoopprijs x10, nog nooit een fles wijn besteld in een restaurant?

denlowie

#11 , 10 mar 2017 10:04

Ik denk niet dat dit al als een woeker winst kan gezien worden, er zijn veel andere producten die meer dan 10X verkocht worden.

denlowie

#12 , 10 mar 2017 10:05

Aankoopprijs x10, nog nooit een fles wijn besteld in een restaurant?
Of misschien een frikandel worst of een hamburger op de Gentse feesten.

Of mlischien een koffie op de markt van Brugge

Bart Vissers

#13 , 10 mar 2017 10:49

Economische zaken kijkt voor woekerwinsten naar de gebruikelijke prijs op de ("vrije") markt.
Wie daar een zeker percentage bovenzit, hanteert woekerwinsten.

Ooit de vraag ontvangen van economische zaken naar prijzen, om voor een andere verkoper de norm te kunnen hanteren.

Fles wijn X 10 is dus perfect mogelijk zonder woekerwinst - in de gegeven omstandigheden.
Belang dan wel van een vrije markt (en geen monopolies).

Ik ken echter de wetgeving hierachter niet.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie

#14 , 10 mar 2017 10:54

Heb je ooit al eens een vaatje zeezout, of peper van 25g berekend hoeveel dit per kg kost ???

Wel dit zouden woekerwinsten kunnen zijn.

sloeberken

#15 , 10 mar 2017 11:33

Het fijt is dat TS geen keuze heeft gehad, hersteller gebruikt onderdelen die hij x10 aanrekent, denk dat dit betwistbaar is.
Is niet hetzelfde dan iets kopen dat geprijsd is in winkel of elders, dan heb je de keuze kopen of niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”