#4 , 10 mar 2017 00:07
Hangt inderdaad in eerste instantie van de verkoopsvoorwaarden van de fotograaf af - en in de mate dat je hiermee als particulier akkoord gegaan bent (want als vermeld in algemene voorwaarden en je hebt die niet expliciet mee ondertekend, dan heeft een handelaar moeite om ze tegenwerpelijk te maken aan jou).
De bewijslast ligt bij de fotograaf: was je op de hoogte van de annulatievoorwaarden en ben je hiermee ook expliciet akkoord gegaan? Kan hij sowieso aantonen dat je geannuleerd hebt. Of zelfs dat je geboekt had?
(Bewijs onder de 375 EUR moet wel niet gebaseerd zijn op een geschrift (akte of begin van schriftelijk bewijs)).
Probleem zit mogelijk dat dit een vrij pervers handelsmodel is: de fotoshoot is vrij goedkoop, maar er wordt vanuit gegaan dat je nadien ook foto's bestelt. En laat daar nu net weinig inbegrepen zijn in de prijs van de fotoshoot zelf. De beroepsfotografen in Vlaanderen die je de digitale bestanden in volle resolutie ter beschikking stellen, zijn waarschijnlijk op één hand te tellen. Men gaat er maw van uit dat je na de fotoshoot nog een leuke bestelling plaatst, wat de échte winst uitmaakt van de fotograaf.
Als je dus de fotoshoot afgelast, ziet de fotograaf natuurlijk niet zozeer de fotoshoot (die al betaald was) aan zijn neus voorbijgaan, maar wel de leuke meeropbrengst op zijn afgeleverde producten.
Ik kan me echter niet voorstellen dat je een afnameverplichting zou hebben na zo'n fotoshoot.
En of de fotograaf je voor de rechtbank gaat trekken met zulke dubieuze bewijsvoering, is nog maar de vraag.
Anderzijds kan je dan ook wel moeilijk hardmaken dat je alsnog de fotoshoot wil laten plaatsvinden met je bon.
PS: ik wist niet dat er aangetekende emails bestonden - ik loop weer achter. Hoe werkt dit precies?
Alvast moet je kennis nemen van de inhoud, om ook te kunnen protesteren. Niet openen lijkt me geen optie (tenzij je het zaakje niet betrouwt om virale redenen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.