Kosten afrekening

nova
Topic Starter

Kosten afrekening

#1 , 06 mar 2017 13:15

Hallo

We hebben t.e.m. 31/06/2016, 2,5j lang, een appartement gehuurd waarvan we 75 euro/maand provisie betaalden voor water ( er stonden toen nog geen afzonderlijke meters) en gemeenschappelijke kosten (lift en cleaning). Andere huurders uit het complex met dezelfde kosten en lasten als ons beweren met de provisie bovenstaand beschreven ruimschoots toe te komen en elk jaar terugkrijgen.

De eigenaar heeft ons na meerdere mails en telefoons nooit een afrekening gestuurd en de syndicus weigert onze vraag voor de inkijk zolang ze geen akkoord hebben van de eigenaar, welke hij weigert. Nochtans staat in het huurcontract dat we ten alle tijden inkijk mogen vragen.

De facturen mag ik evt. wel komen inkijken bij de syndicus (maar dan tegen betaling?) Maar kan ik uit de facturen opmaken wat de reele kost was? Mogen ze ons zomaar in het gewisse laten en de eigenaar laten aanrekenen wat hij wil?

Vorige maand kregen we een document van de overheid voor een vermindering van de onroerende voorheffing, 222.22 euro in totaal, die de eigenaar zou moeten doorstorten/vereffenen met ons. De jaren ervoor werd deze integraal verrekend met de huur. Dit jaar doet hij moeilijk.

Hij stuurt in een mail een factuur eindafrekening zonder berekening van 67.69 euro van De Watergroep voor de periode 31/05/2016 t.e.m. 30/07/2016, hetwelk op zijn naam staat en trekt dit bedrag van onze onroerende voorheffing.

Kan hij zomaar dit bedrag aanrekenen zonder bewijs te leveren? Dient de provisie niet om dit te dekken en moet ik niet eerst een bewijs ontvangen van het effectieve verbruik vooraleer hier iets mag aangerekend/ betaald moet worden? Volgens mij staat de OV en de kost die hij doorrekend los van elkaar.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan aanpakken?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 mar 2017 13:31

Wat bedoel je hiermee "trekt dit bedrag van onze onroerende voorheffing" betaalden jullie onroerende voorheffing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nova
Topic Starter

#3 , 06 mar 2017 13:46

Neen, we kregen een vermindering van de onroerende voorheffing voor de woning die we huurde omwille van de gezinssamenstelling. Die vermindering moest de eigenaar met ons vereffenen hetzij doorstorten of verminderen met de huur.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2017 14:01

Hoe bedoel je? Als huurder betaal je toch geen onroerende voorheffing?

Edit: Ik vermoed dat de topic starter dit systeem bedoelt: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... r-huurders
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

nova
Topic Starter

#5 , 06 mar 2017 14:13

Inderdaad Tom, dat is correct.

sloeberken

#6 , 06 mar 2017 15:44

Had ik geen weet van, dacht dat dit enkel voor eigenaars was.
Denk dat dit weinig huurders weten.

asperger

#7 , 06 mar 2017 15:47

Het klopt dat indien huurder gelet op gezinssituatie als eigenaar recht zou hebben op korting, de verhuurder deze in zijn plaats kan bekomen en vervolgens dient te vergoeden aan de huurder.
Maar dat gebeurt bijna nooit omdat bijna niemand die mogelijkheid kent of de moeite ervoor niet doet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21

#8 , 06 mar 2017 15:50

Maar dat gebeurt bijna nooit omdat bijna niemand die mogelijkheid kent of de moeite ervoor niet doet.
Kan ik me voorstellen. Dit was ook de eerste keer dat ik hiervan hoorde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#9 , 06 mar 2017 15:51

Bestaat al jaren. Heb dat al moeten toepassen omstreeks 1995.

nova
Topic Starter

#10 , 06 mar 2017 16:34

Voor 220 euro kan je al wel eens moeite doen, niet? Maar dat brengt me terug op de vraag. Mag hij zomaar van dit bedrag een kost afnemen zonder een bewijs te tonen van verbruik. Ook ontneemt hij mij het recht op inzage van de afrekening.

sloeberken

#11 , 06 mar 2017 21:14

Voor 220 euro kan je al wel eens moeite doen, niet? Maar dat brengt me terug op de vraag. Mag hij zomaar van dit bedrag een kost afnemen zonder een bewijs te tonen van verbruik. Ook ontneemt hij mij het recht op inzage van de afrekening.
Jij hebt het recht op inzage van de afrekening.

nova
Topic Starter

#12 , 06 mar 2017 21:39

Dat dacht ik ook. Tot ik contact opnam met de syndicus van het gebouw. Deze vertelde me leuk dat ik de facturen mocht komen inkijken, maar dat ik de afrekeningen enkel te zien krijg als ik toestemming heb van de verhuurder en dat weigert hij. Momenteel is er geen enkele manier om aan die documenten te geraken.

mava105

#13 , 07 mar 2017 08:44

. Momenteel is er geen enkele manier om aan die documenten te geraken.
Toch wel. Ooit al eens van een vrederechter gehoord?
Stuur verhuurder een AS en zeg hem dat je, als je geen volledige afrekening ontvangt van de x laatste jaren, je de zaak zal voorleggen en aan de VR, die dan wel zal bepalen welke onkosten je moet betalen, en een afrekening maken met de kosten die je wel al betaald hebt.

evgoeth

#14 , 07 mar 2017 15:37

Wij zaten x aantal jaren geleden in dezelfde situatie.
Wij hebben toen bot gevangen. Zolang er in het huurcontract niet specifiek staat vermeld waarvoor dit bedrag dient en op welke basis een afrekening zal worden gemaakt en bewijsstukken zullen worden voorgelegd, kan je niet veel aanvangen.

Wij hebben tijdens onze huurperiode zelfs de kosten van de syndicus voor een stuk mee gedragen, en we hebben diene mens nooit of te nimmer gezien of nodig gehad :-)

nova
Topic Starter

#15 , 07 mar 2017 18:30

In het huurcontract staat : Het verbruik van water, elektriciteit, gasolie, gas, tv-distributie, telefoon en dergelijke meer, evenals de huur en de kosten van de meters en toestellen, zoals abonnement, plaatsing, afsluiting of vervanging bij opneming van de standen, zijn ten laste van de huurder.

Administratiekosten, beheerskosten inclusief de vergoeding van de syndicus, onderhoudsmateriaal, onderhoud van de tuin, etc behoren eveneens toe tot kosten van de huurder, deze opsomming is niet limitatief.

Ter dekking van deze kosten en lasten betaalt de huurder maandelijks een provisie van ... euro.

We mogen van de syndicus de facturen komen bekijken misschien wordt ik hier wat wijzer van.

Terug naar “Huren”