#1 , 22 sep 2016 14:27
Ik ben bij een klant een oprit en terras gaan plaatsen.
Klant zou voor de materialen zorgen en ik verzorg enkel de plaatsing.
De helling van de ondergrondse inrit werd op vraag van de klant aangepast, ik heb toe al verwittigd dat dit mogelijk problemen zou geven met binnen rijden. Dit werd echter afgesproken toe ik s'ochtends met 4 man personeel en een vracht stabilisé op de werf stond. Dit werd mondeling afgesproken en staat helaas niet op mail. Omdat ik met 1 vracht niet voldoende stabilisé had heb ik de klant gebeld om stabilisé bij te leveren, ik mocht dat bijbestellen en door factureren.
Een gedeelte van de opdracht kon niet uitgevoerd worden omdat die materialen niet aanwezig waren op de werf.
Nu stuur ik de factuur voor deze werken per mail door, klant heeft wat opmerkingen en vraagt om langs te gaan wat ik ook heb gedaan.
De factuur werd opgesteld in het gedeelte terras, gedeelte oprit en gedeelte boordstenen.
Helling inrit blijkt nu een probleem te zijn en ineens herinnert hij zich niets van de gevraagde aanpassing in de hellingsgraad....
Hoewel ik op zijn vraag de hellingsgraad heb aangepast wil ik dit probleem nog op eigen kost oplossen maar dan moet uiteraard de andere delen betaald worden. Klant weigert ook maar iets te betalen en komt met smoesjes als: niet voldoende ingezand ( was net meer zand aanwezig, klant zorgt voor alle materiaal ), verluchtingsdekseltje ligt 2 mm uit de haak, enkele stenen waar wat hoekjes van afzijn door de klinkers aan te trillen...
Hij wil mijn factuur niet betalen maar hij probeert ook de door hem bestelde stabilisé op mijn naam over te zetten zodat hij ook dat niet moet betalen.
Ik heb hem een voorstel gedaan om zijn kleine puntjes op te lossen ( inzanden, roostertje recht leggen.. ) dan moet hij die onderdelen al betalen.
Na betaling zou dan de oprit aangepast worden. Dit alles zou binnen 2 weken uitgevoerd worden. Dit alles staat op mail.
Klant weigert nog steeds om ook maar iets te betalen. Naar mijn mening ben ik al heel toegeeflijk geweest naar deze klant.
Uiteindelijk klant in gebreke gesteld, dan hij op zijn beurt mij in gebreke gesteld enz...
Kortom we komen er onderling niet meer uit. Op dit moment wil ik de aangehaalde punten ook niet meer oplossen tot alles betaald is.
Ik ben vervolgens naar een advocaat gegaan die mijn voorstel aan hem heeft overgemaakt, klant reageert hier niet op.
Advocaat wil nu dagvaarden en naar de rechtbank trekken.
Mijn vraag is nu: is dit de enige oplossing en wat zijn mijn kansen daar? Wat met de kosten van advocaat en rechtbank, dagvaarding enz...?
Heb ik nog verplichtingen naar de klant zolang er geen betaling gebeurd is?
Graag jullie mening of ervaringen met deze situatie.