Kostprijs stroom zonnepanelen

KJ86

Re: Kostprijs stroom zonnepanelen

#16 , 07 feb 2017 18:51

Zoals ik eerder geschreven heb, de verhuurder kan aan u netstroom doorrekenen en aan de andere huurders stroom van de zonnepanelen. Probleem opgelost!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#17 , 07 feb 2017 19:16

Het gaat me echter om het bedrag voor de stroom van de zonnepanelen
Merk je dit aan het licht als dit stroom is van de panelen ?

Zo niet waarom zou men dan ook twee tarieven moeten hanteren ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#18 , 07 feb 2017 21:17

Zoals ik eerder geschreven heb, de verhuurder kan aan u netstroom doorrekenen en aan de andere huurders stroom van de zonnepanelen. Probleem opgelost!
dat kan hij niet. Hij kan immers maar doorrekenen waar hij zelf kosten aan heeft gehad in verhouding tot de totale kost.

Voor de energie die niet gefactureerd werd via de energieleverancier mag hij zijn kosten (-opbrengsten) bewijzen en dit eisen. Hij mag echter geen winst maken, dsu gewoon de prijs van de energieleverancier met alle taksen erop gebruiken, is onwettig, gezien er niks over staat in de huurovereenkomst.

Bij discussie over de prijs, kan uiteindelijk de vrederechter oordelen. Ik zou ongeveer de helft van de normale stroomprijs nemen. Veel meer zal het niet zijn qua kostprijs/eenheid.

Reclame

KJ86

#19 , 08 feb 2017 10:21

Ik ben het daar niet mee eens.

Aangezien de installatie van de zonnepanelen volledige privé is, inclusief het stroomnet van het gebouw, kan de verhuuder/producent kiezen aan wie hij zonne-energie levert.
Degene die niet akkoord is met de prijszetting van de groene energie, kan nog altijd energie gebruiken van de energieleverancier via de meter. Er zou zich pas een probleem voordoen, als het aantal gebruikers die weigeren om groene energie te kopen van de eigenaar, het verbruik bij de energieleverancier zou overstijgen. In dat geval kan de eigenaar nog altijd zijn zonnepanelen (tijdelijk) uitschakelen, tot dat hij wel huurders gevonden heeft die de stroom van de zonnepanelen betalen.

De verhuurder kan zich in het vervolg best indekken door een forfait aan te rekenen. Los daarvan blijft zo'n constructie redelijk dubieus op vlak van fiscaliteit. Hij had beter op zijn eigen woning zonnepanelen gelegd.

Franciscus

#20 , 08 feb 2017 11:35

En als hij daar nu ook woont er er maar één meter is?
In dat geval is het onmogelijk om te bewijzen wie welke stroom nu heeft betaald /gebruikt.
Of men moet tussenmeterjes gebruiken of zoals @KJ86 schrijft forfait aanrekenen.

JPV

#21 , 08 feb 2017 22:37

Ik ben het daar niet mee eens.

Aangezien de installatie van de zonnepanelen volledige privé is, inclusief het stroomnet van het gebouw, kan de verhuuder/producent kiezen aan wie hij zonne-energie levert.
dat kan hij niet. De levering van de stroom, tenzij hij over zo'n Tesla-achtige batterij bezit, gebeurt immers aan het stroomnet, niet per se in zijn woning.
Degene die niet akkoord is met de prijszetting van de groene energie, kan nog altijd energie gebruiken van de energieleverancier via de meter.
of kan gewoon de economische inspectie raadplegen voor handel in electriciteit zonder btw-nummer en aangifte inkomsten uit het leveren van een dienst. Dit is immers niet meer het doorrekenen van kosten, maar het verkopen van zelfgeproduceerde goederen.

Delgrado
Topic Starter

#22 , 09 feb 2017 02:39

Enkele verduidelijkingen:

- Er is 1 aansluiting op het net en per studentenkamer is er een aparte meter voor het verbruik, het "vrij" kiezen van een energieleverancier
is dus niet mogelijk
- De verhuurder is een vennootschap

Bedankt voor de antwoorden

Terug naar “Huren”