Ik heb andere dingen gehoord, namelijk dat het bouwmisdrijf na de verjaringsperiode blijft bestaan. Alleen kan er niet meer tegen opgetreden worden. Als ik later een bouwvergunning wil aanvragen om iets te gaan verbouwen, kan ik alsnog het deksel op de neus krijgen.Verjaring is na 30 jaar. Dus als dat gebouw er al 30 jaar staat heeft deze door verjaring het recht van bestaan gekregen.
Maar idd, op voorwaarde dat niemand er gedurende 30 jaar er een probleem van maakte.
Aan de zaak die het voorwerp is van het bouwmisdrijf zal u inderdaad geen (grote) wijzigingen mogen aanbrengen aangezien dat een nieuw bouwmisdrijf zou zijn.Ik heb andere dingen gehoord, namelijk dat het bouwmisdrijf na de verjaringsperiode blijft bestaan. Alleen kan er niet meer tegen opgetreden worden. Als ik later een bouwvergunning wil aanvragen om iets te gaan verbouwen, kan ik alsnog het deksel op de neus krijgen.Verjaring is na 30 jaar. Dus als dat gebouw er al 30 jaar staat heeft deze door verjaring het recht van bestaan gekregen.
Maar idd, op voorwaarde dat niemand er gedurende 30 jaar er een probleem van maakte.
Echt, zo weinig? Ik dacht dat het veel meer was! Wat moet die architect dan doen, een up to date plan opmaken om naar de gemeente te sturen?Kosten van regularisatie: misschien 800 euro voor een architect. Het is te zien hoeveel werk het is.
Dat wil de verkoper nietIn een gelijkaardig dossier dat ik nog gehad heb, werd aan de verkoper opgelegd dat hij voor het verlijden van de akte voor een regularisatievergunning moest zorgen. Of gewoon de compromis sluiten onder opschortende voorwaarde dat er een regularisatievergunning wordt bekomen binnen X maanden.
In dit geval stond het bijgebouw (dat niet conform het RUP is) er al aantoonbaar in die vorm en grootte van in 1960. Het enige verschil is dat het bijgebouw in 1980 met het hoofdgebouw verbonden werd d.m.v. een (zonder bouwvergunning gebouwde maar niet in strijd met het RUP zijnde) verbindingsgebouwtje. Verder is het bijgebouw wel gerenoveerd, zonder bouwvergunning.Opgelet: je kan niet iets laten regulariseren als het niet a priori vergunbaar is. Stel dat men nu anno 2017 in die straat een bijgebouw wil bouwen dat te diep is volgens het RUP, zal de gemeente die vergunning afleveren? De vraag stellen is hem beantwoorden: het gaat in tegen de voorschriften van het RUP. Dit mag niet vergund worden.
Ik denk het niet, nee. Wat zijn de risico's? Als ik later wat wil gaan doen kunnen ze moeilijk doen als ik een bouwvergunning aanvraag, toch? Zijn er nog andere risico's?Een huis met een verjaard doch niet-regulariseerbaar bouwmisdrijf is minder waard dan een vergund huis. Blijkbaar heb je voor jezelf al uitgemaakt dat je het niet per se wilt.
Hij moet een aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning tot regulariseren indienen. Ik weet niet hoeveel werk de architect aan jouw dossier zou hebben. Verschiet niet als het 3.000 euro of meer zou kosten. Ik kan zoiets niet op voorhand voorspellen.Echt, zo weinig? Ik dacht dat het veel meer was! Wat moet die architect dan doen, een up to date plan opmaken om naar de gemeente te sturen?
Het RUP geeft alle gronden een bepaalde bestemming mee. Het RUP kan niet met terugwerkende kracht constructies onvergund maken. Dat zou maar al te gek voor woorden zijn. Het RUP kan wel constructies zonevreemd maken. Voortaan zit je met een huis dat misschien in agrarisch gebied i.p.v. woongebied volgens het Gewestplan. Een zonevreemde constructie is niet noodzakelijk minder waard dan een niet-zonevreemde constructie. Illegaal gebouwd én zonevreemd is wel een zeer groot probleem. Dat kun je niet regulariseren.Maar verder, het RUP werd goedgekeurd in 2008 en toen stond die constructie er al heel lang. Kunnen ze zomaar een RUP aannemen en daardoor beslissen dat een groot deel van de huizen in de straat er niet aan voldoet?
Ja, als je later een vergunning aanvraagt, vertrekken ze vanaf de laatst vergunde constructies. En dat is een hoofdgebouw met een bijgebouw die niet verbonden zijn met elkaar. Ze zouden je bv. een vergunning kunnen geven op voorwaarde dat je het verbindingsgebouwtje terug weg doet. Ik ken hier geen voorbeelden van uit de praktijk.Ik denk het niet, nee. Wat zijn de risico's? Als ik later wat wil gaan doen kunnen ze moeilijk doen als ik een bouwvergunning aanvraag, toch? Zijn er nog andere risico's?