Mogen wij een raam van andere bewoner dat uitgeeft op onze tuin afschermen?

kCalypso
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mogen wij een raam van andere bewoner dat uitgeeft op onze tuin afschermen?

#1 , 07 feb 2017 11:52

Hallo allemaal!

Even een korte situatieschets: Wij huren het gedeeltelijk gelijkvloers van een groot woonhuis als appartement met de bijhorende tuin. Aan de achterkant van het huis zijn twee kamers (oa keuken) met elk een groot schuifraam dat uitgeeft op ons terras en de tuin.

Nu heeft onze verhuurder in de kamers hiernaast zijn kantoor (is zelfstandige) net uitgebouwd waardoor hij de tweede kamer die uitkomt op onze tuin nu ook in gebruik heeft. Aangezien wij het niet zo plezant vinden dat hij volledige inkijk heeft op onze tuin en terras vroegen wij ons af of wij langs de buitenkant een tuinscherm of iets dergelijks voor het schuifraam mogen plaatsen...

Weet hier iemand meer over?

Dankjewel!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 07 feb 2017 12:05

Zolang de schutting die je wenst te plaatsen niet hoger is dan 2 meter, mag je deze plaatsen op uw eigen grond (of op de perceelgrens als de buurman akkoord is).

EDIT: verkeerd gelezen. U wil dus een schutting zetten in uw eigen tuin (die u huurt)? Hier zie ik niet echt een probleem in, eerlijk gezegd. Wel een vreemde situatie dat één kamer met schuifraam, die u zelf niet huurt, wel gewoon uitkomt in de tuin die u wel huurt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kCalypso
Topic Starter

#3 , 07 feb 2017 12:27

Klopt, in onze eigen tuin. Het is inderdaad een vreemde situatie.. Ik zal er even een schets van maken:

Afbeelding

Reclame

Gebruiker21

#4 , 07 feb 2017 13:57

Maar het volledige terras (ook het stuk voor het raam van het kantoor) + de volledige tuin, wordt door jullie gehuurd? Dus de "perceelgrens" loopt dan daar waar het schuifraam en de muur van het kantoor is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fortuin

#5 , 07 feb 2017 14:10

Dat zal gezellig zitten zijn in die bureau, zo zonder zonlicht. :D

Gebruiker21

#6 , 07 feb 2017 14:17

Dat zal gezellig zitten zijn in die bureau, zo zonder zonlicht. :D
Tja, dat zou de meest extreme vorm zijn om af te schermen, maar geen idee of de TS dit mag. In principe mag je een twee meter hoge afsluiting zetten op eigen grond, dus vlak voor het raam. Maar dit zou inderdaad raar zijn. Een afsluiting halverwege het terras zie ik als "normaler", maar dan verliest de TS wel de helft van zijn terras (afin, hij kan daar ook wel gaan zitten, maar als er bezoek is, moet hij zogezegd op "zijn helft" gaan zitten, als hij privacy wenst...

In ieder geval: vreemde situatie. Geen idee of er anderen hier nog een mening over hebben of weten wat exact mag of niet mag?

kCalypso
Topic Starter

#7 , 07 feb 2017 14:21

De perceelgrens loopt inderdaad tot aan het schuifraam Gebruiker21, alles van terras en tuin is van ons. Cru gezegd interesseert het mij weinig dat hij dan amper nog zonlicht heeft, aan de linkermuur is ook nog wel ergens een raam. Bovendien zit er een gewone deur tussen onze keuken en zijn kantoor, die niet op slot kan. Mag dit zomaar? Moet hij er niet voor zorgen dat ons appartement niet toegankelijk/afsluitbaar is?

EDIT: Nog even over het terras; ik zie het niet zitten om door zijn nieuwste plannen de helft van mijn terras te verliezen, op de andere helft is geen plaats voor onze tuinmeubels.
Laatst gewijzigd door kCalypso op 07 feb 2017 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger

#8 , 07 feb 2017 14:25

Staat de ruimte die u huurt wel beschreven als een afzonderlijk appartement/woonst?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21

#9 , 07 feb 2017 14:29

Bovendien zit er een gewone deur tussen onze keuken en zijn kantoor, die niet op slot kan. Mag dit zomaar? Moet hij er niet voor zorgen dat ons appartement niet toegankelijk/afsluitbaar is?
Lijkt me wel, ja. Hij moet u volledig en rustig huurgenot kunnen garanderen van uw huurwoning. Dit lijkt me niet mogelijk als u deze huurwoning niet volledig kan afsluiten. Hoe geraakt deze persoon in zijn kantoor? Is dit een aparte ingang?

mjers

#10 , 07 feb 2017 14:34

U mag niets tegen het raam plaatsen, wel voor het raam.
Zolang u die muur niet raakt zie ik geen probleem.

Echter heeft uw buur/verhuurder wel het recht om van alle voordelen te genieten die zijn eigendom te bieden heeft. Dus ook het lichtinval van het raam.
Maar deze wet is ook bij jullie van toepassing, jullie hebben ook het recht om jullie tuin/terras af te sluiten.

Is sowieso een situatie waarvoor de wet geen pasklaar antwoord heeft. Jullie doen niets verkeerd met daar een afsluiting voor te plaatsen. Echter zal uw buur ongetwijfeld hierover komen klagen en kan hij naar het vredegerecht stappen. Aan de vrederechter dan om te beslissen, dit is door niemand te voorspellen.

kCalypso
Topic Starter

#11 , 07 feb 2017 14:41

Ons appartement is inderdaad volledig beschreven als aparte woonst, asperger.

Gebruiker21: Hij geraakt in zijn kantoor via de gemeenschappelijke inkomhal, dus deze deur heeft verder geen nut.

mjers: Daarom dat ik hier deze vraag stel.. :/ Ik wil geen problemen, maar ik heb ook geen zin om deze zomer niet meer op mijn gemak in mijn tuin te kunnen zitten.

asperger

#12 , 07 feb 2017 14:46

Was dat raam er al toen u het appartement begon te huren?
Dat zal ook één van de eerste vragen zijn als dit bij de vrederechter zou komen.

Als huurder mag u geen wijzigingen aanbrengen aan de eigendom zonder toelating van de verhuurder.
Tuinschermen vallen daaronder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21

#13 , 07 feb 2017 14:56

Tuinschermen vallen daaronder.
Er bestaan genoeg tuinschermen die "mobiel" zijn. Zoiets, bijvoorbeeld:

Afbeelding

Dit zou een oplossing kunnen zijn: als het niet nodig is, zet je die schermen tegen de muur, als je privacy wil, zet je deze aan het terras op zo'n manier dat er geen inkijk kan zijn vanuit het andere raam, en eventueel op zo'n manier dat er wel nog licht binnenvalt in het bureau.

asperger

#14 , 07 feb 2017 15:05

Gewoon een schutting dwars op de gevel over de diepte van het terras en een traliewerkje (zoals aan een balkon) op het uiteinde van het terras van de buur en de situatie is volstrekt legaal.
Geen enkel zicht op de tuin kan men niet eisen. Dat zicht is er bij alle appartementsgebouwen en de meeste rijwoningen (vanop de verdieping).

kCalypso
Topic Starter

#15 , 07 feb 2017 15:11

Het zou inderdaad gaan om een mobiele schutting. Het raam was er al eer dat hij de ruimte in gebruik nam, hiervoor stond deze leeg.

Terug naar “Huren”