#7 , 06 feb 2017 13:31
Beste Franciscus,ik heb op alles geantwoord na uw vraag,ik ben niet goed met de computer.
Hier de laatste mail van de huurdersbond waar ik eerlijk gezegd niet vee lvan begrijp!
ik ben momenteel niet op bureau. Toch even kort het uitgangspunt van waaruit we werken:
" Wettelijk samenwonenden dragen de rechten en plichten over aan de langstlevende".
In principe heeft u dus niets te betalen, maar ook niets te erven bij de verbreking van de huuroveenkomst, tenzij uw moeder een testament heeft achtergelaten waarin ze duidelijk stelt wat
naar wie hoort te gaan.
Punt is dat de erfgenamen van de tegenpartij nu handelen alsof beide samenwoners zijn overleden, wat niet het geval is, en dat er dus erfrecht in het spel is.
Intern twijfelen wij daar echter aan.
Voorlopig vallen de berichten naar de tegenpartij in dovemansoren.
Ik weet niet wanneer uw wat wenst te beslissen, maar als de situatie zich zo verder zet, zou ik mij wenden tot de familierechtbank.
Normaal gezien zijn de afwikkelingen van een huurovereenkomst voor het Vredegerecht, maar de tegenpartij handelt helemaal vanuit een ander standpunt.
Een rechter in familiezaken zou dus klaarheid kunnen brengen, maar dan dient u een vordering in te stellen naar de partner van uw moeder, en diens erfgenamen.
De vrederechter heeft dan weer het voordeel dat u vrijwel kosteloos tot een vergelijk kan komen, maar zal zich enkel over het huurcontract uitspreken.
De advocaten die ik heb geraadpleegd twijfelen ook allemaal welke wet precies van toepassing is.
Ik ben dus bij alle Huurdersbonden op zoek naar iemand die weet heeft van een gelijkaardige situatie en de eventuele afloop daarvan.
Maar meestal kom ik bij hetzelfde uit: wanneer twee mensen wettelijk samenwonen, en één van de twee komt te overlijden, handelt de langstlevende alles af, zonder zich naar
de erfgenamen van de overleden persoon te richten. Bij uw dossier gaat het helaas helemaal anders.
U heeft dus de keuze: mee in het verhaal van het erfrecht stappen, of de woninghuurwet toepassen.
Persoonlijk ben ik er niet uit, maar ik besef dat dit verhaal al een tijdje aansleept.