ondergrondse tank gevonden op mijn grond

tania 68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: ondergrondse tank gevonden op mijn grond

#16 , 19 dec 2016 13:29

net even gaan kijken en er staat een plaatje op van 2003 met de info van de tankinhoud.. en naam van leverancier.. even een mail gestuurd en nu afwachten of ik bevestiging kan krijgen via deze weg.. in ieder geval is de woning gekocht door de vorige eigenaars in 1998.. laat ons hopen, alvast merci voor de tip!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#17 , 19 dec 2016 15:33

Dan hadden ze weet van die tank, gezien die pas in 2003 buiten gebruik is gesteld en ze er woonden sedert 1998.
Probeer zoveel als mogelijk bewijzen op papier te krijgen, en dan kan je via AS hun in gebreke stellen. Willen ze niet vrijwillig de kosten voor het weghalen of opvullen van de tank ,niet dragen, dan naar de vrederechter.
Vergeet ook niet de mogelijks de grond ook moet gesaneerd worden. Gezien er water in de tank zat is er mogelijks een lek en is de bodem verontreinigd. Kan een zeer dure operatie worden

Franciscus

#18 , 19 dec 2016 15:40

Maak nog een praatje met die achterbuur en neem dat gesprek op als alle gegevens zijn uitgesproken vraag je dan om dat samen met u op papier te zetten. Schrijf dan alles uit of nog beter laat achterbuur het schrijven datum en handtekening. Zo hebt u een uitstekend bewijs.
Indien achterbuur het toch niet op papier wil zetten dan hebt u nog steeds uw opgenomen gesprek.
Gezien uzelf aan het gesprek deelneemt is dit perfect wettig.

Gezien de kosten zou ik het toch zeker opnemen. Indien achterbuur zonder problemen de verklaring schrijft en tekent is er totaal geen probleem. Een geschreven verklaring is nl beter bewijs dan een opgenomen.

Dit gecombineerd met de andere elementen staat u zeer sterk.

Wat zegt notaris inzake het OVAM attest - verkopers hebben dus duidelijk gelogen. - Nu weet ik niet dat er in 2003 al een controle verplicht was maar daar ook eens alle controlefirma's opbellen kan bijkomende bewijzen opleveren.

Voor de rest wat @mava105 heeft geschreven.

Reclame

tania 68
Topic Starter

#19 , 21 dec 2016 07:04

Beste Franciscus
mijn notaris ? die nam nog niet eens de moeite om men schrijven te beantwoorden, en ik geraak niet verder dan bij de medewerkers die men boodschap doorgeven.. lees het interesseert hun geen zak, hun centen zijn binnen
Mijn buurman wil hierbuiten blijven, maar ik zal er nog eens om vragen of hij het wil op papier zetten dan..

Mava 105
inderdaad daar ben ik me van bewust, dat dit zeer duur kan worden, men verzekeringen gecontacteerd om te zien of zij niet konden bijstaan ivm een evenutele begeleiding van een advocaat, maar ze wimpelen het af , omdat het contractueel verbonden is
waar ik wel kan op rekenen is een tegemoetkoming van de kosten door hen, indien er verontreiniging is, maar beperkt tot zo n 6000 euro.. ik vermoed dat indien er een lek is, saneren veel duurder zal uitlopen
en wat bedoel je via het AS ze in gebreke stellen, wat is AS?
alvast dank voor jullie reacties

mava105

#20 , 21 dec 2016 09:37

AS = aangetekend schrijven.
Notaris zal niet voor u doen. Is niet zijn werk. Hij heeft destijds een bodemattest aangevraagd, en bijna 100% zeker was er geen weet van enige vervuiling. Hij heeft zijn werk dus gedaan.
Je zou een onafhankelijk keuringsbureau kunnen vragen een bodenonderzoek uit te voeren. Met dat attest kan je dan naar de rechtbank stappen en verkoper dagvaarden.

Bart Vissers

#21 , 21 dec 2016 10:04

Je zou een onafhankelijk keuringsbureau kunnen vragen een bodenonderzoek uit te voeren. Met dat attest kan je dan naar de rechtbank stappen en verkoper dagvaarden.
Moeilijkheid blijft volgens mij aan te tonen dat de verkoper wist of behoorde te weten (te kwader trouw was) dat er een stookolietank onder de grond zat.
Contractrechtelijk heb je daarvoor - boven de 375 EUR - in principe een begin van schriftelijk bewijs nodig vooraleer je kan aanvullen met getuigen en vermoedens.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

tania 68
Topic Starter

#22 , 09 jan 2017 06:11

dat bewijs krijg ik maar niet vast, buur wil niet in deze situatie betrokken worden, en de firma antwoord niet.. einde verhaal?
ik weet niet meer hoe ik dit nu verder moet gaan aanpakken

tania 68
Topic Starter

#23 , 09 jan 2017 06:12

k vraag me af of ik de vorige eigenaar niet gewoon om info kan vragen, ivm de tank...

mava105

#24 , 09 jan 2017 09:27

Dat kan je zeker.
Van wanneer tot wanneer was die persoon eigenaar van het pand? Kan je terugvinden in de notariële akte van de notaris.
Zonder bodemonderzoek ben je niets voor het beginnen van een eventuele procedure. Is er een verontreiniging, kan je die opstarten en is het aan de verkoper aan te tonen dat die tank er al lag, en dat hij er niets van wist.

Bart Vissers

#25 , 09 jan 2017 20:35

Zonder bodemonderzoek ben je niets voor het beginnen van een eventuele procedure. Is er een verontreiniging, kan je die opstarten en is het aan de verkoper aan te tonen dat die tank er al lag, en dat hij er niets van wist.
Op welke basis zou je de bewijslast kunnen omkeren?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

tania 68
Topic Starter

#26 , 17 jan 2017 07:01

los van eventuele verontreiniging is het feit dat deze tank niet gevuld in de grond zit, terwijl anderen in gebruik zijn..
ook daar zijn kosten aan verbonden, de vraag is, moet ik dit eerst zelf in orde brengen of contacteer ik eerst de eigenaars hieromtrent? en
wat doe ik dan, hen ik gebreke stellen of.. gewoon info vragen
ze woonden er van 98.. eerste datum andere tanken die ik erop terug vind zijn 2003
dus ja natuurlijk wisten ze ervan, het is hier altijd chauffage geweest, maar hoe toon ik dat aan..
zoals reeds gezegd zag ik een foto, helaas niet meer in mijn bezit, waarop zij stonden met hun nieuw te plaatsen tanken hier..
maar ik moet dit wel kunnen aantonen

mava105

#27 , 17 jan 2017 09:45

Als ze er woonden vanaf 1998 en de andere tankt draagt de datum van 2003, mag je aannemen dat die eerste tank toen lekte. Niemand zet zo maar voor zijn plezier een nieuwe tank, amper 5 jaar na aankopen van het gebouw. Zij maar zeker dat er dan grondvervuiling is.
Stel gewoon toch verkopers aangetekend in gebreke, en zie wat ze zelf hierover zeggen. Hier nog maanden verder over discuteren en bedenkingen maken, helpt u geen stap verder. Als ze niet vrijwillig tussenkomen in het uitgraven van de tank en saneren van de bodem, zal je via de rechtbank moeten gaan. Heb het ooit persoonlijk meegemaakt bij de aankoop van een pand door mijn werkgever. Verkoper kreeg geen gunstig bodemattest, tenzij er eerst een verkennend bodemonderzoek gebeurd was. Dit omdat meer dan 70 jaar geleden op die plaats een onderhoudsgarage was geweest met benzinepomp. Tank was destijds wel al uitgegraven. Na bodemonderzoek bleek er niets aan de hand, maar het had de verkoop wel 8 maanden opgehouden. Verkoper wilde dat onderzoek niet uitvoeren, omdat hij zelf pas amper 10 jaar eigenaar was geweest. Hij kocht het voor de periode van die bodemonderzoeken en attesten, maar door die rechtszaak heeft hij het onderzoek toch volledig moeten betalen.

tania 68
Topic Starter

#28 , 18 jan 2017 09:02

aangetekende brief is vertrokken, ik ben benieuwd.. nog eens alle documenten van de woning overlopen, en tevens ontdekt dat op de papieren van de mazouttanks die wel gekeurd waren plaatsingsdatum voor 95 op staat.. raar..ik heb wel de vermelding gemaakt van de gevonden foto.. al heb ik die niet meer en van de getuigenis van de buurman.. we zullen wel zien zeker.. ik kan nu inschrijven voor een goedkopere groepssanering, en vraag me af of ik dit zou doen.. of wachten tot ik reactie krijg, maar de kans zit erin dat ze niet reageren want ze wonen in Duitsland maar staan hier gedomicilieerd bij hun kinderen

mava105

#29 , 18 jan 2017 09:33

Naar waar heb jij die aangetekende brief verzonden? Naar hun adres in Duitsland? Hopelijk toch naar hun domiclieadres.
Tevens plegen ze nog eens domiciliefraude als ze vast in Duitsland wonen en niet tijdelijk.

Milo72

#30 , 18 jan 2017 15:25

Moeten we ook geen rekening houden met de mogelijkheid dat de vorige eigenaar in 2003 de huidige bovengrondse tanks liet plaatsen NIET ter vervanging van de ondergrondse tanks zoals (ook door mezelf) verondersteld werd, maar ter vervanging van andere bovengrondse tanks op dezelfde plaats in die stal ?

Een bovengrondse stookolietank die vóór 1 augustus 1995 in gebruik genomen werd, moest vóór 1 augustus 2003 gekeurd worden. Dus de kans bestaat dat de vorige eigenaar, om problemen met de (op dat moment gebruikte) bovengrondse tanks te vermijden (bvb omdat die niet door de controle zouden geraken) die tanks vervangen heeft door nieuwe exemplaren.
In dat geval is het perfect mogelijk dat de vorige eigenaar totaal niet op de hoogte is van die ondergrondse tank.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”