Dag Allen,
Tussen Kerstmis en Nieuwjaar zijn wij op de hoogte gebracht van het feit dat de woning die wij huren, ongeschikt verklaard zal worden.
Op basis van een onderzoek bleek dat we een teveel aan strafpunten hadden oa omwille van 2 "grote" issues :
1. Indicatie voor CO gevaar
2. Een stopcontact zonder aarding
Het onderzoek was er gekomen naar aanleiding van een aanvraag tot huursubsidie. De 2 gebreken die ik hierboven opgesomd heb waren ons nog niet eerder opgevallen, maar zijn wel (zeker in het geval van CO gevaar) belangrijk voor ons! We hebben ondertussen ook al een CO melder geïnstalleerd.
De verhuurder is langskomen en was not amused omdat hij niet op de hoogte was van het onderzoek. Terwijl mijn insteek eigenlijk is dat hij ons iets verhuurd heeft dat niet conform de regels is, en waar we nu dus eigenlijk achtergekomen zijn.
Ik heb ondertussen zelf wat onderzoek gedaan en heb begrepen dat de verhuurder hierdoor op een lijst kan komen te staan + kans loopt op een boete indien hij dit niet hersteld. Kosten zijn voor de verhuurder en we hebben 3 maand vooraleer de burgemeester effectief over gaat tot ongeschikt verklaring.
Zijn er mensen met ervaring hieromtrent? Welke rechten/plichten hebben wij in dit verhaal?
Uit het bezoek van de verhuurder had ik het gevoel dat hij denkt dat wij van alles aan zijn woning uitgestoken hebben terwijl dit hoegenaamd niet het geval is. In feite heeft hij iets verhuurd dat niet conform de wetgeving is! De kachel in de ruimte waar CO gevaar is, heeft hij zelf geplaatst! Aan het stopcontact zonder aarding zijn wij hoegenaamd niet bezig geweest!
Groeten,
Leslie