Opzeg of ontbinding huurcontract

Number4
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzeg of ontbinding huurcontract

#1 , 10 jan 2017 19:30

Wij huren momenteel een woning en gaan binnenkort een woning kopen.
Op dit ogenblik hebben we een huurcontract van 3 jaar. Dit willen we dus vroegtijdig stoppen.
In ons contract wordt vermeld indien het een contract van 9 jaar betreft dat men de wettelijke opzeggingstermijnen dient te hanteren. (Misleidend dat dit in het contract staat?) Bij mijn weten is het een contract van 3 jaar dit wordt duidelijk vermeld.

Bijgevolg hebben we dus niet veel opties
1) Onderlinge akkoord over stopzetting (=beste optie?)
2) ontbinding van overeenkomst lastens fout van de huurder: alle kosten en uitgaven dienen te dragen voortvloeiend uit deze ontbinding met inbegrip van een wederverhuringsvergoeding van twee maanden
3) bestaat er nog een andere optie?

Als optie 1 niet lukt, kan ik dan optie 2 toepassen (wat wordt er onder fout lastens de huurder verstaan) en wat zijn de gevolgen hierdan van?

Bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 11 jan 2017 08:59

Optie 1 is de enige optie die je hebt.

Optie 2 is iets dat vaak toegestaan wordt als minnelijke overeenkomst, maar de verhuurder kan ook andere zaken vragen (zoals bijvoorbeeld het zoeken van een andere huurder), of kan ook totaal niet akkoord gaan met een opzeg.
Die extra kosten (fouten lastens de huurder) zijn in dat geval bijvoorbeeld de commissie van een immo.

Optie 3: ja, vrederechter, als je een goede reden hebt om het contract te verbreken (huis gekocht is dit wel), en de verhuurder werkt niet mee.
Vrederechter zal dan vaak een verplichte opzeg uitspreken, en de regels van een contract van 9 jaar volgen.

Number4
Topic Starter

#3 , 11 jan 2017 11:34

In het slechtse geval komt de zaak dus tot bij de vrederechter indien er geen onderlinge overeenkomst wordt gesloten. Zal ik dan verplicht worden om de maanden die mijn huurcontract nog resten uit te betalen? Of zal de vrederechter een soort van 'verbrekingsvergoeding' uitspreken?

Reclame

scorpioen

#4 , 11 jan 2017 14:00

Als de verhuurder niet akkoord wil gaan met een beëindiging in der minne (met betaling door u van een schadevergoeding van drie maanden huur) doet u er best aan zelf een huurder te zoeken en die aan de verhuurder voor te stellen. Dan hebt u het meeste kans bij de vrederechter. Een weigering door de verhuurder om een huurder te aanvaarden (als u ook nog eens bereid bent een schadevergoeding gelijk aan drie maanden huur te betalen), kan beschouwd worden als rechtsmisbruik.

sloeberken

#5 , 11 jan 2017 14:36

Een weigering door de verhuurder om een huurder te aanvaarden
Daar heb ik toch grote twijfels over.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”