bevoegdheid AV in een vzw

dirkvos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bevoegdheid AV in een vzw

#1 , 09 jan 2017 22:52

Kan men binnen een vzw een reglement stemmen dat sommige leden van de vzw het recht ontzegt om hun kandidatuur voor te dragen voor een bestuursfunctie?

De feiten:

De leden van de vzw zijn verschillende clubs. Kandidaat bestuurders moeten door de AV verkozen worden. Daardoor zijn er van sommige clubs meer bestuurders verkozen dan van andere clubs. Een minderheid binnen de AV vraagt een reglement waarin staat dat elke club slechts één bestuurder kan afvaardigen binnen de vzw.

Desgevallend moeten mogelijk bestaande bestuurders, verkozen door diezelfde AV, ontslag nemen.

Is een dergelijk reglement in strijd met de vzw wetgeving of andere wetgeving (discriminatie of andere), of is dit juridisch mogelijk?

Ik ben in geen van beide kampen, maar wil de situatie juridisch kunnen inschatten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers

#2 , 09 jan 2017 23:23

De statuten kunnen beperkingen in verkiesbaarheden vastleggen, voor zover er een keuzemogelijkheid blijft geboden voor de leden van de AV.
Het mag dus niet resulteren dat er maar één kandidaat rest.
Bv. een regel die zegt: 3 clubs in de vzw, iedere club mag één persoon voordragen, 3 te verkiezen leden RvB, geen minimumaantal stemmen per kandidaat --> dan is er niet langer een keuzemogelijkheid voor de AV en is het niet meer de AV die de RvB samenstelt (wat wel de vereiste is in een vzw = exclusieve bevoegdheid AV).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

dirkvos
Topic Starter

#3 , 11 jan 2017 12:32

ok... wanneer er enkel staat (om jouw voorbeeld te volgen):

3 clubs in de vzw, elke club mag maximaal één kandidaat afvaardigen. Beperkt dit eveneens de keuzemogelijkheid van de AV dermate dat het onwettig zou zijn?

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”