Het ondernemingsloket waar u de inschrijving in de KBO vraagt, moet nagaan of de onderneming aan de voorwaarden voldoet.
Wie moet de basiskennis bedrijfsbeheer bewijzen?
De onderneming is een natuurlijk persoon: bij voorkeur het ondernemingshoofd zelf. Als dat niet mogelijk is, kan één van volgende personen de basiskennis bedrijfsbeheer in zijn plaats bewijzen:
de echtgenoot of echtgenote,
de wettelijk samenwonende partner,
de partner met wie hij minstens zes maand samenwoont,
een personeelslid met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur,
een zelfstandig helper, die met het zelfstandig ondernemingshoofd verwant is in de eerste, tweede of derde graad en een verklaring voorlegt van een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen waaruit blijkt hij zelfstandige helper is van het betrokken ondernemingshoofd.
De onderneming is een rechtspersoon (vennootschap): de natuurlijke persoon die het dagelijks bestuur uitoefent.
Bijvoorbeeld:
in een bvba: de zaakvoerder,
in een nv: de afgevaardigd bestuurder
De onderneming voldoet aan de vereiste zolang de natuurlijke persoon die de basiskennis bedrijfsbeheer bewijst, er actief blijft. Wanneer hij de onderneming verlaat, moet de onderneming haar situatie binnen de zes maand na dat vertrek regulariseren, bij een ondernemingsloket.
Ik probeer me voor te bereiden op de mogelijke moeilijkheden. Zoals er op de overheidssite vlaanderenonderneemt.be te lezen staat, is het in een bvba de
zaakvoerder die over een getuigschrift "basiskennis bedrijfsbeheer" dient te beschikken.
Dit gezegd zijnde is het idd. iets te vroeg om te panikeren, ik zal mijn oor eens te luisteren leggen bij het ondernemingsloket.
Ook heb ik op het net een paar andere mogelijkheden gevonden. De homologatiecommissie zou in dit geval alvast geen mogelijkheid zijn: het diploma werd behaald na 1995.