verhoging huur na contract van 1 jaar

StievyVisterin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verhoging huur na contract van 1 jaar

#1 , 10 jan 2017 09:14

Mijn huisbaas liet me begin januari weten dat de huur vanaf 1/03/2017 met 90€! zal stijgen.
Vanaf dan is mijn huurcontract van 1 jaar afgelopen (ben beginnen huren 1/03/2016), MAAR noch hij noch ik hebben een opzeg gedaan.
Ik ging ervan uit dat we samen moesten overeenkomen voor welke periode ik ging verlengen en dit niet langer dan 2 jaar (3j in totaal).

Kan hij nu zomaar de prijs optrekken? En hoe zit het met de opzeg? Stel dat ik hier toch zou wegwillen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 jan 2017 09:26

Huurverhoging is onwettig enkel index aanpassing op 01/03/2017 kan, hoe heeft hij dit gemeld.
U huurcontract zal op 01/03/2017 overgaan in een 9 jarig contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#3 , 10 jan 2017 09:28

Dus: je had een contract van 1 jaar, van 01/03/2016, tot en met 28/02/2017.
Deze is niet opgezegd door de verhuurder, noch door jou.

Vanaf 01/03/2017 heb je dan een contract van 9 jaar (met ingangsdatum 01/03/2016), en moet je dus deze regels volgen.

Verhuurder kan de prijs NIET eenzijdig wijzigen. Wel kan hij een indexatie opleggen.
Op deze pagina kun je uitrekenen hoeveel deze indexatie bedraagt.

Als jij weg zou willen, kun jij dat ten alle tijde (voordeel van een contract van 9 jaar).
Je moet wel een opzeg aanhouden van 3 maanden (te beginnen op de eerste van de maand, volgend op je kennisgeving).
Én als je je opzeg doet in je tweede jaar, moet je 2 maanden extra huur betalen (de wederverhuringsvergoeding), is dit in je derde jaar, is dit nog 1 maand, vanaf je 4e jaar, hoef je niets meer extra te betalen.
Nu zit je nog in je eerste jaar, vanaf maart in je tweede jaar.

Nog 1 uitzondering: als de verhuurder zich niet aan zijn plichten gehouden zou hebben, en het contract niet geregistreerd zou hebben, hoef je deze vergoeding niet te betalen als je weg zou gaan, en mag je zelf je opzegperiode kiezen.
Weet wel dat een verhuurder niet verplicht is om te zeggen of een contract geregistreerd is, en als je het zou vragen, ze meestal ook wel weten hoe laat het is, en het daarna snel gaan registreren.

Reclame

StievyVisterin
Topic Starter

#4 , 10 jan 2017 09:35

De huisbaas heeft de verhoging van de huurprijs laten weten via sms. wat mij inderdaad niet geldig lijkt.

Als ik het begrijp heb ik dus 3 maanden opzeg vanaf 01/03/2017. Maar is er een boete van 2 maanden extra huur? Kan ik ook nu nog opzeggen in het 1e jaar?
Bedankt

sloeberken

#5 , 10 jan 2017 09:56

Zie eerst na of u huurcontract geregistreerd is, voor je opzegt. Is niet de datum van opzeg die de schadevergoeding bepaald.
Vanaf 01/03/2017 ben je in u 2de jaar van u 9 jarig contract.
Stuur hem een sms terug dat zijn verhoging onwettig is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#6 , 10 jan 2017 10:30

Als u nu zou opzeggen, gaat deze in op 1 februari, en eindigt deze in het tweede jaar: op 30 april.

Maar zoek inderdaad uit of het contract geregistreerd is.
Ga met je huidig contract naar het registratiekantoor (langsgaan, niet mailen, niet bellen, maar langsgaan) die bevoegd is voor waar je woont.
Zij zoeken het dan meteen uit voor je.

StievyVisterin
Topic Starter

#7 , 10 jan 2017 11:27

ok heel erg bedankt voor alle info

Terug naar “Huren”