Gebrek aankoop woning

Elco
Topic Starter

Gebrek aankoop woning

#1 , 08 jan 2017 23:06

Ik kocht ongeveer een maand geleden een huis. Het is een oud huis dat gerenoveerd dient te worden.
Mijn plan was om die renovatie eerst boven te starten om in die tijd zelf beneden te wonen. Ik zou boven een studio bouwen om te verhuren.
De verwarming is op gaskachels. Maar er is een gaslek. Ik heb al enkele loodgieters laten komen, maar zij raden allemaal af om de oude leidingen volledig op lekken na te kijken en te dichten. Er zouden immers snel nieuwe lekken kunnen komen. Het is zo dat ik zelf al twee kleine lekken vond.
Ik verlies meer dan 1 liter gas op 10 minuten.

Van de gaskachels beneden is er ook één afgekeurd door een onderhoudskeuring die ik heb laten doen.

Door de hele situatie woon ik nu al meer dan drie weken zonder verwarming en zonder warm water.
Is hier iets tegen te doen? Het gaat dus om het gebrek gaslek. Is dat gebrek ernstig genoeg om stappen te ondernemen?

Een ander probleem is een daklek waarvan niets was gezegd. Ik neem aan dat ik daarvoor zelf de verantwoordelijkheid als koper heb om op het dak te kruipen?

Zowel het immokantoor als de verkopers hebben niets verteld over een gaslek, noch over de lek in het dak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2017 09:17

Was de gasinstallatie nog onder druk bij de bezichtiging, of stond het huis al leeg? Hoe lang al? Het is dan mogelijks dat de buizen tijdens deze leegstand zijn beginnen doorroesten. Daar kan de verkoper niets aan doen. Als koper moet jij een degelijk onderzoek van de woning uitvoeren alvorens je koopt. Een daklek is meestal zichtbaar, of er zijn aanwijzingen dat er een lek kan zijn. Gasbuizen die bovenop de muur liggen zijn ook zichtbaar en kunnen dus nagekeken worden op zwakke plekken en roestvorming. Je had dus beter moeten uitkijken of een deskundig iemand meenemen. Door een procedure te beginnen zal het u waarschijnlijk meer kosten dat de vernieuwing van de gasleiding. De rechter zal een deskundige aanstellen, van wie jij de kosten zal dienen voor te schieten (gemakkelijk 2000 €). Die zal zijn tijd nemen voor zijn expertise en na een paar maanden zijn verslag neerleggen. Dan zal de rechter nog even tijd nemen om dat te lezen en een vonnis te maken. Tegen dan zit je in de winter 2017-2018

asperger
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2017 13:10

U hebt het huis gekocht voor renovatie.
Dan is het ook logisch dat je het moet renoveren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Kopen”