studentenonderneming juridisch advies

bramstudent
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

studentenonderneming juridisch advies

#1 , 07 jan 2017 14:37

beste

Ik ben een student Rechten aan de Universiteit van Antwerpen in het derde jaar. Ik zou graag, gezien de recentelijk vernieuwde wetgeving rondom ondernemingen in het voordeel van de student, een kleine onderneming oprichten samen met een medestudent marketing.
Ons plan was om een juridisch adviesbureau op te starten. Ik wordt heel vaak opgebeld door vrienden of mensen uit de buurt die met een geschil of probleem zitten en niet weten wat te doen. We zouden daarom samen iets uitbouwen, waar mensen terecht kunnen met makkelijke vragen omtrent bv. huurrecht, verkeersrecht, onrechtmatige daad enzoverder. Nu is mijn vraag of dit toegelaten is?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 jan 2017 16:14

Dit is eigenlijk wel een grappige topic.... je vraagt om gratis juridisch advies of je tegen betaling juridisch advies mag geven?

denlowie

#3 , 07 jan 2017 16:22

Beetje voorbij gestreefd, er zijn juridische forums en andere juridische websites, ook wetswinkels waar men gratis juridisch advies kan krijgen over de materie dat je aan haalt !

En u kwaliteit? als je hier nu al je vragen komt stellen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 07 jan 2017 19:37

In eerste instantie akkoord met bovenstaande. Als je dit nog niet zelfstandig kan opzoeken in uw 3de jaar rechten, wat ga je dan met een adviesbureau doen? Elke keer de vraag van de klant hier komen stellen?

Bon, om een antwoord op uw vraag te geven: Er is geen verbod om zoiets op te starten, uiteraard in orde zijn met alle fiscale verplichtingen etc. Gaat u dit in de hoedanigheid van advocaat of enkel als "adviseur" doen, want dan zit je natuurlijk met afwijkende regelingen qua aansprakelijkheid bij een fout.

denlowie

#5 , 07 jan 2017 20:37

maar je bent ook btw plichtige !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers

#6 , 08 jan 2017 00:15

Ook opletten met je aansprakelijkheid, collega.
Ik weet niet of je hier gemakkelijk een beroepsaansprakelijkheidsdekking voor gaat bekomen.
Op basis van een (binnenkort hopelijk) bachelor diploma juridische raadgevingen verstrekken tegen betaling?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”