Opzeg huur - teruggave huurwaarborg

Liekevdp
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzeg huur - teruggave huurwaarborg

#1 , 04 jan 2017 23:58

Wij hebben onze huur opgezegd en moeten nog betalen tot eind februari. Nu staat het appartement al leeg begin januari. Ik had met verhuurder afgesproken dat ik nieuwe huurders mocht zoeken en dat zij, met haar goedkeuring, eerder in het appartement mochten. Vanavond hebben zij elkaar ontmoet. Nieuwe huurder wil er zo in maar verhuurder zegt ineens dat ze het appartement zo niet wil verhuren maar eerst wil laten opknappen.

Haar voorstel: wij betalen nu geen huur meer maar zij houdt de waarborg volledig (twee maanden huur, ongeveer 1200 euro). Nu vraag ik me af welke gebreken ze allemaal van de waarborg af mag houden. Wij woonden 5 jaar in het appartement en natuurlijk zie je sporen, zoals geen volledig witte muren en wat vetspetters in de keuken, maar verder is er geen noemenswaardige schade. Toen wij in het appartement kwamen wonen, waren er ook verschillende gebreken en was er niet geschilderd. Is het verstandig om op haar 'aanbod' in te gaan of is dit van haar een slimme manier om zonder al te veel werk geld te verdienen. Ik wil graag weten wat mijn rechten als huurder hierin zijn.

Verhuurder vraagt bovendien om geiser na te laten kijken die er enkel is voor warm water. Ben ik dit verplicht? Ik lees hierover verschillende dingen op internet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 05 jan 2017 09:02

Verhuurder moet alle kosten die deze wilt maken met je borg bewijzen, waarna jij (of de vrederechter) je akkoord moet geven.
Dus zomaar inhouden kan niet.

Schilderen is sowieso op eigen kosten van de verhuurder.
Vetspetters is wel voor jou: dit valt onder opkuisen.
Muren kun je namelijk afwassen hé.

Geiser tweejaarlijks laten nakijken is voor jou (en dit kan zelfs jaarlijks worden afgedwongen).

Ik zou er persoonlijk niet op ingaan.

sloeberken

#3 , 05 jan 2017 09:49

Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt bij aanvang huur, zo niet zal verhuurder het bewijs moeten leveren, en staat ze heel zwak.
Nazicht geiser en ontkalken is voor de huurder, hoort bij onderhoud.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Liekevdp
Topic Starter

#4 , 05 jan 2017 15:51

Dank jullie voor het antwoord. Er is destijds geen plaatsbeschrijving opgemaakt. Maar ze laat ons nu de twee maanden huur niet betalen die we eigenlijk nog wel moesten betalen. Ik heb een beetje schrik dat ze ons de twee maanden gewoon laat betalen en daarna alsnog een beetje van de waarborg af houdt. Daarom leek het me slim om er wel op in te gaan. Ik heb opgeven energie meer om er echt een discussie van te maken, maar wil tegelijkertijd wel correct behandeld worden. Niet simpel....

Franciscus

#5 , 05 jan 2017 23:01

zet alles op papier en door beide partijen tekenen tenslotte dragen jullie nu de sleutels over.
Meterstanden opnemen en doorgeven aan de energiemaatschappijen anders betalen jullie nog de verwarming - elektriciteit -gas - en water voor die twee maanden.
Als verhuurder akkoord is en tekent kan dit perfect.

Maar jullie zijn dan ingedekt.

Liekevdp
Topic Starter

#6 , 05 jan 2017 23:17

Overnamedocumenten zijn al getekend en zij neemt volgende week een contract mee als ik de sleutels geef.

Terug naar “Huren”