Ik huur een appartement sinds 2014. Verhuurder laat mij enkele maanden geleden weten dat het appartement verkocht wordt en ik voorrang krijg bij de verkoop. Ik kan het appartement om financiële redenen niet kopen en het appartement wordt aan derden verkocht. Verhuurder biedt mij ondertussen een ander appartement te huur aan in hetzelfde pand, ook in zijn bezit. Het pand is verhuurd voor korte duur (3 jaar) maar volgens de verhuurder willen huurders zelf weg en zal hij ze laten gaan als ik toezeg. We spreken hier verschillende malen over, omdat ik twijfel - wie zegt dat ook dit appartement niet op (korte) termijn verkocht wordt...? Tijdens één van deze gesprekken vraag ik hem naar de staat van het appartement. Verhuurder verzekert mij dat alles in orde is en indien niet, hij het in orde zal brengen, quote "zoals altijd" - alle appartementen in het pand werden steeds geverfd opgeleverd. Tijdens een ander gesprek vraag ik hem hoe lang hij zal nodig hebben om te verven en het in orde te maken, zodat ik de nieuwe eigenaar kan laten weten wanneer hij erin kan. Hij zegt op geen enkel moment dat hij niet zal verven. Ik ga ondertussen uit van woord en vertrouwen en teken een nieuw contract met hem met ingang 1 januari. Ik krijg de sleutels, ga een kijkje nemen en zie: nagels in de muren, haken in de muren, gaten met pluggen in, afgebladderde verf in de woonkamer door een vochtprobleem, afgebladderde verf in de badkamer aan de douchewand, vuile muren - meer dan wat je zou kunnen verwachten na normale slijtage - lichtgevende stickers tegen het plafond op de badkamer en slaapkamer. Ik spreek verhuurder hierover aan. Verhuurder beweert dat de staat van de muren perfect aanvaardbaar is...

Ik ben mij ervan bewust dat ik hem niet kan verplichten om te verven, ookal hadden wij hier wat mij betreft een afspraak over, maar toch enkele vraagjes...:
1) Ik neem aan dat je toch mag verwachten dat de muren op zijn minst zindelijk zijn...? Maar als dat zo is, wat is zindelijk...? Wat is tè vuil...? En wat met de afgebladderde staat...?
2) In mijn huurcontract staat dat ik gaten bij vertrek hoor dicht te maken en dat deze professioneel (!) horen overschilderd te worden, zo niet zullen de kosten hiervoor van de huurwaarborg afgehouden worden... Euh, u zegt..???!!! Mag ik dan ook niet hetzelfde verwachten. En als ik straks een reeds bestaand gat niet dicht en professioneel overschilder, wat dan...?
3) Er is nog geen plaatsbeschrijving opgemaakt. Wat is de redelijke termijn hiervoor...? Als ik straks begin op te knappen, is er niets meer zichtbaar van de staat waarin het appartement mij ter beschikking werd gesteld. En dan? Nu alle gaten dichten en als ik straks vertrek nog eens??!!
Dan een vraag over het nieuwe huurcontract. Het contract staat beschreven als een contract onbepaalde duur met een opzeggingstermijn van 3 maanden. Ik lees over contracten onbepaalde duur verwarrende dingen. Het zou niet meer bestaan en dus eigenlijk een 3-6-9 contract zijn. Tegelijk lees ik ook nog een artikel in de huurwet dat wel nog spreekt over een contract onbepaalde duur; dat zou opzegbaar zijn met een termijn van 1 maand en dezelfde regels kennen als een mondeling contract...? Welke info is juist..? Het betreft uiteraard een contract voor een hoofdverblijfplaats.
Alvast bedankt voor alle nuttige tips om met deze situatie om te gaan!