Intrede datum, plaatsbeschrijving en verzekering

Bart Vissers
Juridisch actief: Nee

Re: Intrede datum, plaatsbeschrijving en verzekering

#16 , 27 dec 2016 17:52

Als je betaalt vanaf de eerste, dan kan de verhuurder de ingebruikname niet uitstellen tot na 01/01 omdat hij zelf niet beschikbaar is voor een plaatsbeschrijving.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jokekoekie
Topic Starter

#17 , 27 dec 2016 21:37

De immo is wel beschikbaar, maar het is de huurder die nu in zit die niet beschikbaar is. Hoe kan ik dit probleem het best aanpakken? Ik moet eigenlijk binnen zijn tegen dan want de nieuwe huurder zal ook aan mijn deur staan waar ik nu woon.

Bart Vissers

#18 , 27 dec 2016 21:45

Beschikbaar betekent dat je het in gebruik kunt nemen.
Als je betaalt vanaf 01/01, dan moet je er op 01/01 ook binnen kunnen.

Huur van goederen betekent het genot van een zaak gedurende een zekere tijd en tegen een bepaalde prijs (art. 1709 BW).
Als je nog geen toegang hebt, heb je ook niet het genot.
Als er een contract is vanaf 01/01 om dat genot van een zaak te hebben en de verhuurder kan dit genot niet bieden, dan kan je schade verhalen op de verhuurder wegens contractbreuk.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Bart Vissers

#19 , 27 dec 2016 21:48

Jij hebt geen overeenkomst met de vorige huurder - deze vorige huurder is voor jou een derde. Jij hebt een contract met een verhuurder. Het is de verhuurder die moet instaan dat zijn contract met jou kan worden nageleefd.
Als hij dat niet kan en hierdoor schade heeft - bv. omdat jij jouw schade op hem gaat verhalen - dan moet hij dit zelf met de vorige huurder oplossen.

Jokekoekie
Topic Starter

#20 , 27 dec 2016 22:53

Als de eigenaar het huurcontract nog niet getekend heeft, maar wij hebben wel de waarborg en voorschot al betaald. Kunnen wij het al beschouwen als ons huurhuis? Kunnen zij zomaar van gedachte verwisselen en ons niet meer het huis laten huren?

Jokekoekie
Topic Starter

#21 , 27 dec 2016 22:57

"Van gedachte veranderen"(typ fout), sorry

Bart Vissers

#22 , 27 dec 2016 23:11

De huur van een hoofdverblijfplaats moet verplicht via een geschrift (art. 1bis Huurwet).
Wat niet betekent dat er geen huur is als zulk geschrift er niet is. Elke partij kan de andere via een ingebrekestelling aanmanen om de overeenkomst op schrift te zetten of desnoods zulke overeenkomst via gerechtelijke weg als akte laten creëren.
Als je geen schriftelijke overeenkomst hebt op dit moment, dan is het natuurlijk moeilijker om aan te tonen dat er al sprake is van huur. Het feit dat je gestort hebt is op zich geen bewijs (want stel dat er geen overeenkomst kon gevonden worden, en je stort toch, dan is de verhuurder niet gebonden maar moet hij natuurlijk wel terugstorten (onverschuldigde betaling).
Als de verhuurder beweert dat de overeenkomst pas zou ingaan op 03/01/2017, dan is het aan jou om het tegendeel te bewijzen. Geen overeenkomst verzwakt dus je eigen situatie. Wat je niet in een geschift kan bewijzen, zal moeilijk hard te maken zijn (boven de 375 EUR geldt de algemene regel van het primaat van schriftelijk bewijs in burgerrechtelijke zaken).

Jokekoekie
Topic Starter

#23 , 30 dec 2016 00:02

Dank u voor uw advies.

Terug naar “Huren”