Uit elkaar gaan. Rechten en plichten tov het kind.

TimBoektoe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Uit elkaar gaan. Rechten en plichten tov het kind.

#1 , 19 dec 2016 09:43

Hallo,

Ik doe dit eigenlijk niet voor mezelf maar voor een vriendin. Ze zit al enkele jaren in een heel lastige relatie en heeft 0 bewegingsvrijheid.
Toch wil ze de stap zetten om van die man weg te gaan maar daarvoor wil ze zich zo goed mogelijk informeren.

Heb hier op dit forum wel al enkele zaken gevonden en handige links zoals tweehuizen.be en die federale bemiddelingscommissie.
Het CAW werd ook al gecontacteerd maar die verwijzen naar het justitiehuis.

Ik heb daar aangeraden om naar de open zittingen van een justitiehuis te gaan. Helaas kan zij echt niet weg.
Dus mochten er tips zijn ivm haar onderstaande vragen, daar kan ze dan al misschien terug wat energie uit halen.

Waar ik momenteel voornamelijk op zoek naar ben is juridische info omtrent mijn zoon.
Mijn partner en ik zijn niet getrouwd maar zijn wel wettelijk samenwonend.
Welke stappen dien ik te ondernemen alvorens ik apart kan gaan wonen?
Waar moet ik gaan wonen? Ben ik verplicht om in de buurt te blijven van waar we nu wonen?
Hoe kom je tot een soort van co-ouderschap?
Wat als je partner de relatie niet wil beëindigen... en gaat tegenwerken?
Moet ik alvast een advocaat nemen?
Maar vooral, kan ik mijn zoon kwijtraken als ik de relatie wens te beëindigen met de papa?
Het huis waar ik woon is niet het mijne, kan hij mij de toegang ontzeggen? Dacht van niet omdat mijn domicilie daar staat maar ben liever zeker.
Maak ik best al een lijst en foto's van mijn eigen bezittingen omdat ik vrees dat de partner er iets mee zou durven doen.

Een hele waslijst aan vragen.
Maar stel dat ik zelf niet naar een justitiehuis kan, kan er dan iemand anders gaan in mijn plaats? Want vrees dat ik het anders altijd zal blijven uitstellen.

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt om dit te lezen,

TimBoektoe

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding