Online aankoop tegengehouden door douane

WP002

Re: Online aankoop tegengehouden door douane

#16 , 18 dec 2016 16:47

Afgezien van het feit dat ik het fout vind om de bewijslast dat het géén namaak is bij de consument te leggen, toch dit: schoenen die moet je normaal passen. Als je dan een teruggavebeleid hebt zoals die bekende Nederlandse webwinkel die met een B begint, dan kan je een paar dat niet past ook nog terugsturen. Maar waarom zou je in hemelsnaam per sé schoenen en dan nog niet van een bekend merk gaan kopen bij een Chinese webwinkel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lll89
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 dec 2016 19:06

Bedankt voor de verduidelijking Didymus. We zullen inderdaad afwachten hoe hoog de boete zal zijn.

@giserke Het klopt inderdaad dat er bepaalde artikels zijn waar je heel duidelijk kan zien dat het over namaak gaat. Hier is het echter niet het geval.

Ondertussen heb ik begrepen dat er (voorlopig!) geen dossier is aangemaakt voor namaak, dus ik ga ervan uit dat het nu enkel over de boete gaat over het foutieve aangeven van de waarde op de invoerdocumenten. We zullen zien of ik daar aansprakelijk voor gesteld kan worden aangezien ik nooit gevraagd heb om de waarde te verlagen. Afwachten!

lll89
Topic Starter

#18 , 18 dec 2016 19:08

@WP002 Snap dat je die vraag inderdaad hebt. :) Mijn vader had vroeger schoenen (zijn lievelingsschoenen) die helaas na al die jaren versleten zijn. Wou hem deze Kerst met een heel gelijkaardig exemplaar verrassen aangezien ik al een hele tijd op zoek ben naar gelijkaardige schoenen in België maar ze hier niet kan vinden. Er is altijd het risico van de maat maar gelukkig zijn er altijd veel reviews waar je op kan voortgaan dat je je eigen maat of groter/kleiner moet bestellen. Dat risico nam ik graag om hem te kunnen verrassen. Maar goed, ik zal dus nog last minute een ander cadeau moeten zoeken! :)

Reclame

Fortuin

#19 , 20 dec 2016 13:33

Waren zijn favoriete schoenen van het merk Saint Laurent? :D

lll89
Topic Starter

#20 , 23 dec 2016 10:39

Haha @ Fortuin, nee, was geen bekend merk, en niet meer iets dat nu gemaakt wordt! :)

Update: De klacht tegen namaak hebben ze ingetrokken wegens te weinig bewijs. Wel moet ik BTW en dossierkasten betalen, in totaal 45EUR. De schoenen worden toch naar me doorgestuurd. Dus al bij al nog een positief einde aan dit verhaal.

WP002

#21 , 24 dec 2016 12:03

Mooi zo een dag voor Kerstmis. Als u nu last minute toch al iets anders had gekocht voor uw vader, dan valt die dit jaar dubbel in de prijzen :)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”