- type van het huurcontract ( mondeling, bepaalde duur, 3-6-9, handelshuur, ...);
3-6-9
- ingangsdatum contract;
September 2012 tot en met november 2016
- werd het contract geregistreerd;
Ja
- heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat?
Ja (zie onder)
Probleem
Wij overwegen naar de huurdersbond te stappen omwille van verschillende redenen. Echter vrezen we voor een procedure waar de bedragen veel hoger zullen liggen dan de 900 euro die we nu zouden moeten betalen.
We hebben na uren gekleineerd te worden tijdens een afsluitende plaatsbeschrijving getekend en begrijpen dat we wellicht dit slot moeten aanvaarden alsook de financiële gevolgen, echter zouden we na raad van andere verhuurders en mensen met kennis van de huurwet toch verdere stappen ondernemen uit vrees dat nieuwe huurders ook onwettelijk zouden behandeld worden en ik denk dat een soort klacht dan ook een goede zaak kan zijn gezien ook de verantwoordelijke voor de plaatsbeschrijving volgens mij toch fouten heeft gemaakt. Graag had ik hier ook meningen over ontvangen of dit mogelijk is.
Eerst en vooral de teksten overgenomen uit de plaatsbeschrijving (met tussen haakjes eigen toevoegingen). Het bedrag dat we voor dit alles moeten betalen was 975 euro, wat we na veel discussieren naar 900 euro hebben kunnen brengen. Op bijna ieder onderdeel was het initieel bedrag nog veel hoger en het was een uitputtende zaak om dit naar deze bedragen te krijgen.
Reden 1Enkele boorgaten in de muren.
Voetje (bumper) van toiletbril beschadigd (75 euro).
Lampje in toilet brand niet meer. (12,5 euro)
Kleine beschadigingen aan deurlijsten bij de inkom van de living / keuken. (150 euro)
Barst in groentenbak. (52 euro)
Deurstop slaapkamer 1ste verdieping vooraan wat beschadigd. (10 euro)
Verf bladert af op vensterbank slaapkamer 1ste verdiep achteraan
2 ramen gaan niet vlot open. (zelf door verhuurder geplaatst) (geen kost, constructiefout, is aan te passen volgens de verhuurder)
Douchetegeltje (10 cm) om filter uit te halen beschadigd (120 euro) (volgens ons een constructiefout want dit is niet gevallen en gewoon beginnen brokkelen tijdens het uithalen)
Enkele gaatjes in vloer slaapkamer 2de verdieping achteraan (+ 100 euro)
Onder trap in de kast is er een voeg nog vuil (moeten betalen voor alle resterende poetswerk, 60 euro, hier zag ik niet direct problemen in. We hebben echter enorm veel gepoetst tijdens de laatste week, want er mocht geen vinderafdruk op de muren staan...)
Opkuiswerk:
- Vloer tuinhuisje vuil
- Luik zolder nog wat plekken
- Kalkaanslag grootste douchekop
- Wat Vlekken op de vloer in slaapkamer 1ste verdieping
- Kast onder lavabo achter schuifkast nog stof
- Bakplaten oven niet kraaknet (wat kringen)
- Vingerafdrukken op schuifdeur tussen living en keuken
- Enkele roosters nog vuil (een beetje zwart nog)
- Nog vlekken op werkvlak keuken
- Randen spoelbak keuken
- Kasten onder de oven
- Ruiten woonkamer (plafond)
Slaapkamer 2de verdieping vooraan: beschadiging aan muur van een kapstop (verf is weg op 5 plaatsen, +- 2,5cm per plaats)
De huurder heeft de woning waar wij in onderlinge overeenkomst nog tot 9 december de sleutels van hadden vroegtijdig in detail onderzocht, en heeft mij op 8 december om 17u38 reeds emotioneel zwaar onder druk geplaatst alsook persoonlijke beledigingen gericht aan zowel ikzelf als men vriendin gemaakt. Uiteraard is hier geen transcriptie van, ik heb echter deze redenen op donderdag 09/12/2016 uitgebreid doorgestuurd naar het immokantoor.
De verhuurder heeft ook geen mondelinge, of schriftelijke toestemming gekregen van de nieuwe huurders waar wij een onderlinge aantoonbare overeenkomst mee hebben via sms.
De dochter van de verhuurder die advocaat is zei dat dit wel mocht omwille van een bepaalde toestemming tot gebruik waardoor wij hier geen rechten meer zouden hebben, maar ik heb dit nagevraagd bij de nieuwe huurders en ze hebben geen toestemming gegeven tot controle. Ik heb enkel mondelinge toestemming gegeven om s'avonds met een loodgieter naar een defect in de uitloopbak te gaan kijken.
Reden 2
De onderhandelingen bij de plaatsbeschrijving bevatten onredelijke bedragen voor verschillende vervangingsstukken. De huurwet legt voor dat enkel restwaarden tellen, en er was geen noemenswaardige schade geconstateerd. Wij werden nog voor de plaatsbeschrijving moment telefonisch bedreigd door de verhuurder, en werden ook constant gewezen op de nieuwprijzen en dat we deze zouden moeten betalen (zoals bijvoorbeeld de douche). De vraag werd ook letterlijk gevraagd aan de immo-verantwoordelijke, alsook aan de dochter van de verhuurder die ons zei dat wij wettelijk moeten instaan voor het nieuw plaatsen van deze onderdelen:
- een nieuwe wc bril moeten kopen omwille van een enkele schade aan de bumper.
- Een volledig nieuwe groentenbak omwille van een oppervlakkige barst.
- De eis om 120 euro te moeten betalen (na dat het startbedrag veel hoger lag) voor een douchetegel van 10x10 die volgens ons door slijtage uit elkaar is gebrokkeld na 5 jaar (mondeling gemeld).
- De eis voor een volledige vernieuwing van een deur waar enkel slijtage aan de lijst werd geconstateerd.
Reden 3
Aanrekenen van allerlei kosten voor poetsen terwijl we wel degelijk als een goede huisvader het huis hebben bewoond. En ook de laatste week (uiteraard niet professioneel) 3 dagen in het leegstaand huis hebben gepoetst.
Reden 4
Emotioneel onder druk gezet worden nog voor de sleuteloverdacht, en zwaar bekritiseerd worden tijdens de plaatsbeschrijving. Omwille van bijvoorbeeld:
- Vloer tuinhuisje vuil
- Luik zolder nog wat plekken
- Resterende Kalkaanslag grootste douchekop
- Wat Vlekken op de vloer in slaapkamer 1ste verdieping
- Kast onder lavabo achter schuifkast nog stof
- Bakplaten oven niet kraaknet (wat kringen / gebruikerssporen)
- Vingerafdrukken op schuifdeur tussen living en keuken (die niet werd gebruikt)
- Enkele roosters in de oven nog nog "vuil" (een beetje zwart nog)
- Nog vlekken op werkvlak keuken (gebruikerssporen door eiwit)
- Randen spoelbak keuken
- 2 Schuifkasten onder de oven niet kraaknet
- Ruiten woonkamer (plafond)
Bij ieder van deze onderdelen werden we zwaar bekritiseerd door de verhuurder waardoor we emotioneel niet meer in staat waren normaal te onderhandelen, en zowel de verhuurder als ikzelf gingen op momenten kinderlijk te werk.
Mvg