Hypothecaire lening: Domicilie verplicht?

Razor
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hypothecaire lening: Domicilie verplicht?

#1 , 06 dec 2016 11:00

Mijn excuses mocht deze vraag al eens gesteld geweest zijn, maar ik vind ze in ieder geval niet terug.

Is het verplicht om bij het aangaan van een hypothecaire lening voor de aankoop van een woning de domicilie effectief te vestigen op de woning waarvoor de hypothecaire lening is aangegaan ?
Met andere woorden mag je je domicilie ergens plaatsen anders dan de woning waar je de hypothecaire lening voor bent aangegaan?

Ik ben namelijk helemaal niet thuis in die zaken en ik weet niet of domicilie en hypothecaire lening samenhoren met mekaar of helemaal niets met mekaar te maken hebben.

Alvast bedankt voor de antwoorden en dit te helpen uitklaren voor mij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 06 dec 2016 11:48

Neen je kan voor andere gebouwen of zaken een hypotheek afsluiten zonder dat je adres daar is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur

#3 , 06 dec 2016 11:54

Wat wel kan is datje bijvoorbeeld in de leningsakte de verplichting aangaat in dat pand uw domicilie te vestigen, wat zover ik weet nogal gebruikelijk is bij sociale leningen en zo.

Ook qua fiscaliteit kan dat zo zijn belang hebben (cfr. woonbonus e.d.)

Reclame

Razor
Topic Starter

#4 , 06 dec 2016 12:42

Bedankt voor de info.

Inderdaad over dat fiscale verhaal ben ik ook niet zo uit.
Stel nu dat ik de lening nu zou aangaan, dan val ik onder de 'nieuwe' woonbonus: de geïntegreerde woonbonus.

Wat wil men in de voorwaarden daarvan dan eigenlijk bedoelen met 'eigen' woning (ik dacht da 'enige' wegviel? ) ? Eigenaar? En wat dan met de domicilie?

basejumper

#5 , 06 dec 2016 19:21

Wat de voorwaarden voor woonbonus en enige eigen woning betreft : die zal u terugvinden met een eenvoudige "google "opdracht. Het is weinig zinvol dat hier te copiëren.
Er blijven inderdaad fisacle verschillen voor enige (= geen andere eigendommen) en eigen (= er wonen) woning dan voor bvb een appartement het welke u verhuurt of als tweede verblijf gebruikt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Razor
Topic Starter

#6 , 07 dec 2016 07:54

Bedankt!

Terug naar “Kopen”