Huurcontract niet geregistreerd: gevolgen?

J_Ver
Topic Starter

Huurcontract niet geregistreerd: gevolgen?

#1 , 30 nov 2016 10:06

Wij huren sinds een paar maanden een woning waarvan ondertussen een aantal problemen / gebreken zijn opgedoken waarmee we absoluut niet tevreden zijn. Lekkages, pannes, slecht werkende keukentoestellen, etc. Zo'n zaken weet je helaas niet op voorhand. De huurprijs is nochtans fors te noemen (meer dan 800€), en wij vinden dat we geen waar voor ons geld hebben.

Komt daarbij nog dat er allerlei beloftes worden gemaakt waar we uiteindelijk niks meer over horen. De plaatsbeschrijving heb ik ook zelf opgemaakt, maar is zelfs nooit ondertekend geraakt. Foto's zijn er ook al niet.

De verhuurder ging het huurcontract ook laten registeren, maar nazicht op mijn persoonlijke 'MinFin' pagina toont dat er géén enkel huurcontract aan mij gebonden is (zit hier eventueel een vertraging op?)

Is er een manier waarop we, op beschaafde wijze, de woning op korte termijn kunnen verlaten?
In het huurcontract is er sowieso eerst een proefjaar voorzien, dat daarna overgaat naar een 3-6-9. Maar zolang willen we dus niet wachten.

Wat zijn de opties volgens jullie?
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 30 nov 2016 10:31

Het zal ervan afhangen wat je exact bedoelt met een proefjaar.

Is dit dan letterlijk een contract van 1 jaar, die daarna stilzwijgend 1 van 9 jaar wordt?
Of is het 1 van 9 jaar waarin er letterlijk gesproken wordt over 'proefjaar'?

bosprocureur

#3 , 30 nov 2016 10:33

Als ik het goed begrijp hebt u een huurcontract met vaste duur van één jaar (uw zogenoemd proefcontract). Dit duurt dus .... één jaar, en u kan het beëindigen mits een aangetekende brief te sturen, minstens drie maand + enkele dagen voor de eindvervaldag. Een andere opzegmogelijkheid is er niet.

Doet u helemaal niets, dan zit u met een contract van 9 jaar, dat zolang het niet geregistreerd is gewoon kan opgezegd worden zonder vaste opzegtermijn, en zonder schadevergoeding.

Reclame

J_Ver
Topic Starter

#4 , 30 nov 2016 10:45

Er staat letterlijk: 'startperiode van 12 maanden', die na positieve evaluatie overgaat in een huurperiode van 3 jaar.
Kunnen we zonder kosten de woning verlaten zonder opzeg van 3 maanden te moeten doen? (1 à 2 maand, afhankelijk van hoe snel we iets anders vinden..)
Halsoverkop vertrekken en zonder enige communicatie aan de verhuurder zullen we het zeker niet aanpakken. We willen nu vooral weten of we de opzeg van 3 maanden zullen moeten doen of niet, en op welke wijze we ons vertrek het best kunnen aankondigen bij de verhuurder.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2016 10:52

Dat klopt niet.
Een contract van korte duur kan maar eenmaal verlengd worden tot maximum drie jaar en is niet opzegbaar of dat moet in het contract staan.
Bij u is dat dus 1 +3 is vier jaar wat onwettig is.
Dus zal zijn wat @bosprocureur heeft geschreven na één jaar wordt een negenjarig contract ( gekend onder 3-6-9).
Contract van een jaar moet niet geregistreerd worden één van 9 jaar wel indien niet is het onmiddellijk opzegbaar.
Eens lezen
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

sloeberken

#6 , 30 nov 2016 10:55

Huurcontract korte duur maximum 3 jaar is niet opzegbaar, enkel met onderling akkoord.
Heb je de gebreken reeds gemeld met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

J_Ver
Topic Starter

#7 , 30 nov 2016 11:44

De verhuurder is op de hoogte van de gebreken die wij zien, maar bekijkt de zaken anders. We mogen volgens verhuurder al blij zijn dat er überhaupt bv keukentoestellen aanwezig zijn, aangezien dit eigenlijk als luxe mag worden aanzien. We hebben ook helemaal geen zin in allerlei gedoe met aangetekende brieven en zo. Wij verwachten ook geen beterschap meer na zelf allerlei (kosteloze) herstellingen te hebben moeten doen.

Ondertussen ben ik wel redelijk in de war van wat de opties zijn:
- wel of niet opzegbaar?
- wel of geen 3 maand opzeg in het eerste jaar indien effectief niet geregistreerd?

Er staat overigens op het contract: '...zolang deze huurovereenkomst niet is geregistreerd, zijn zowel deze opzegtermijn als deze vergoeding niet toepasbaar...'

J_Ver
Topic Starter

#8 , 30 nov 2016 12:09

Voor de volledigheid: de eerste 2 pagina's uit het huurcontract:

https://postimg.org/gallery/39zz6dtxe/

sloeberken

#9 , 30 nov 2016 12:23

wel of geen 3 maand opzeg in het eerste jaar indien effectief niet geregistreerd?
Doet niets terzake bij contract korte duur, opzeg door huurder is steeds 3 maand.
Is niet omdat verhuurder de gebreken kent, dat jij niet moet kunnen bewijzen dat je ze gemeld hebt, je hebt meldingsplicht als huurder.
De positieve evaluatie periode is geen geldige clausule.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

J_Ver
Topic Starter

#10 , 30 nov 2016 13:10

Dus als ik je goed begrijp, zal er sowieso een opzegtermijn van 3 maanden moeten worden gedaan, ook al is het contract niet geregistreerd?
Welk belang/invloed/gevolgen kan de ongeldige clausule hebben?

Bedankt voor je reacties in elk geval.

Blaatpraat

#11 , 30 nov 2016 13:35

Man man man, dat contract is duidelijk opgesteld door iemand die niet veel weet van de woninghuurwet.
En zoveel contradicties die ik lees...

Mijns inziens heb je nu dus een contract van 12 maanden, tot en met 10/09/2017.
Hetgeen in het contract staat van verlenging per 3 jaar is foutief, en mag genegeerd worden.
Met andere woorden: als je langer blijft dan een jaar, is het een contract van 9 jaar geworden.
Dit wordt automatisch verlengd, en staat ook zo letterlijk op de 2e pagina.

Maar nu zit je dus met een kortlopend contract, van 1 jaar.
Deze kan je inderdaad niet opzeggen, tenzij minnelijk overeen gekomen met de verhuurder.
Ik lees enkel een minnelijke overeenkomst in geval van 3 jaar (is ook nog een kortlopend contract).

Dus nee, je kan het nu nog niet opzeggen.
Dit zul je in mei moeten doen (opzegmaanden zijn dan juni, juli en augustus).
Je kan het altijd minnelijk proberen bij de verhuurder, deze hoeft daar niet op in te gaan.
3 maanden opzeg blijft van toepassing, altijd bij kortlopende contracten, ongeacht de registratie.

bosprocureur

#12 , 30 nov 2016 13:39

Dus als ik je goed begrijp, zal er sowieso een opzegtermijn van 3 maanden moeten worden gedaan, ook al is het contract niet geregistreerd?
Welk belang/invloed/gevolgen kan de ongeldige clausule hebben?

Bedankt voor je reacties in elk geval.
Opzeg drie maand, inderdaad, opzeg moet bij verhuurder toekomen voor 1 juli 2017, en einde opzeg zal dan 30 september 2017 zijn. Indien u vroeger weg wil, kan dat niet echt, tenzij als u het akkoord van de verhuurder krijgt; laat hem dat dan wel op papier zetten. (Ik twijfel een beetje over de einddatum, omdat het huurcontract nogal wat knutselwerk bevat.)

Die ongeldige clausule kan weinig of geen gevolgen hebben, net omdat ze ongeldig is.

Edit : Oeps, Blaatpraat is me net voor geweest, met ongeveer dezelfde bedenkingen. :oops:
Ik denk echter wel dat hij over de einddatum heen gelezen heeft, die zegt dat de overeenkomst "verstrijkt op 10/09/2017"

J_Ver
Topic Starter

#13 , 30 nov 2016 13:50

Bedankt voor je uitleg!
Het contract is opgesteld ahv knip- en plakwerk door de verhuurder zelf (geen immo bureau bij betrokken).
Mensen met goede bedoelingen, maar die helaas méér beloven dan ze effectief waarmaken. En zo veeleisend zijn we nu ook weer niet, of is het te veel gevraagd dat het water in het bad kan blijven staan? ;)

Indien we zouden blijven tot nà het eerste jaar (en het dus overgaat naar een contract van 9 jaar) is het gebrek aan registratie dan wél een mogelijkheid om de huur zonder 3 maanden opzeg stop te zetten? (hetgeen dus vaak een struikelblok is om een nieuwe huurwoning te kunnen betrekken: de overlapping van de huur..)

bosprocureur

#14 , 30 nov 2016 13:58

Indien, en enkel indien u effectief het eerste jaar wil uitdoen, kan u m.i. opzeggen tegen eind september, waarbij de aangetekende brief voor 1 juli 2017 moet aangeboden zijn; neem een paar dagen extra op voorhand.

Nadien wordt het een beetje een gokspel : als de verhuurder nog zijn contract registreert, moet u altijd drie maand opzeg geven, en daarboven een vergoeding van 2 maand huur bij einde huur binnen het tweede jaar, of 1 maandhuur bij einde huur binnen het derde jaar. Nadien geen vergoeding meer.

Ik zou zeggen : als het zover komt, ga dan eens rustig rond de tafel zitten met de verhuurder, dan valt er wel iets te regelen. Lees ondertussen op dit forum wat rond, u zal heel wat tips en weetjes opdoen, die u van pas komen.

Blaatpraat

#15 , 30 nov 2016 13:59

@Bosprocureur: ik had inderdaad ook 10/09/2017 gelezen.
Daarom dat ik ervan uit ga dat de opzeg moet beginnen in juni (altijd op de eerste van de maand) zodat deze toch 3 maanden bedragen kan hebben, als je tot de 10e rekent.
Als je op 1 juli zou beginnen, kan deze maar 2 maanden en 10 dagen bedragen, al kan dat hier geen kwaad als het contract over gaat naar 1 van 9 jaar (enkel zit je dan wel vast aan 2 maanden wederverhuringsvergoeding, waarbij je dit bij een niet-verlenging van het contract niet hebt).

@J_Ver: Als het contract tegen dan nog niet geregistreerd zou zijn, kun je dat dan inderdaad doen met een opzeg naar keuze.
Ook valt de wederverhuringsvergoeding van 2 of 1 maand ook weg.
Weet wel dat de verhuurder dit nu nog steeds kan doen, en deze jou niet op de hoogte hoeft te stellen hiervan.
Hij moet dit ten laatste gedaan hebben tegen de dag voor je de kennisgave van opzeg gedaan hebt.

De overlap van huur noem ik persoonlijk allesbehalve een struikelblok.
Je moet toch de tijd hebben om te kunnen verhuizen en dergelijke? Ik was blij bij mijn vorige verhuis dat ik deze aan het einde van de 2e maand gepland had, zodat ik nog een volledige maand had.

Terug naar “Huren”