Ik lees hier al een tijdje mee, maar heb nu voor de eerste keer ook een vraagje.
Ik sta momenteel op het punt een lapje bouwgrond aan te kopen. Allemaal goed en wel maar ik heb nog een bedenking: het perceel grenst niet rechtstreeks aan de straatkant. Tussen de straat en de grond ligt namelijk een stuk openbaar terrein van ongeveer tien meter, over de gehele lengte tussen de perceelsgrenzen. De grond heeft zelfs geen kadastraal nummer, en maakt dus feitelijk deel uit van de straat. Ik kan “mijn” perceel enkel bereiken door over dit openbaar domein te gaan.
Dien ik bijkomende stappen te nemen vooraleer ik overga tot ondertekening? Eventueel in de akte een erfdienstbaarheid laten vastleggen? Momenteel is hierover niets notarieel vastgelegd, maar dit stuk openbaar terrein is wel de enige mogelijkheid die ik heb om de straat te bereiken.
Zou dit problemen kunnen geven omtrent gas-, riolering-, internet- of elektriciteitsaansluitingen?
Aan de andere kant, voor ieder terrein dat aan de straat grenst ligt er wel een strook openbaar domein, zei het natuurlijk niet zo extreem breed, maar eerder slechts een meter. Ik had liever geen slapende honden bij de gemeente wakker gemaakt ook...
Alvast bedankt!
Groetjes,
Anneleen