Theatervoorstelling organiseren t.v.v. een goed doel

giserke

Re: Theatervoorstelling organiseren t.v.v. een goed doel

#16 , 24 nov 2016 12:00

Inderdaad, maar sluit wel een ledenverzekering af zodat je als organisator ingedekt bent.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bert22
Topic Starter

#17 , 24 nov 2016 12:11

Bedankt voor de tip :)

Bart Vissers
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 nov 2016 12:35

Een feitelijke vereniging lijkt me in dit geval dan de beste optie, zo lijkt me.
Of onder de vleugels (rechtspersoonlijkheid) van het goede doel - als deze tenminste rechtspersoonlijkheid heeft.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Bert22
Topic Starter

#19 , 29 nov 2016 21:38

Net geïnformeerd bij diverse organisaties. Blijkbaar dien ik toch geen vzw of dergelijke op te richten en kan ik als particulier eender welke benefiet organiseren. Belangrijk is wel dat ik de 'organisatieprijs' (huur zaal, enz.) zeer laag houd.

Bart Vissers

#20 , 29 nov 2016 22:36

Net geïnformeerd bij diverse organisaties. Blijkbaar dien ik toch geen vzw of dergelijke op te richten en kan ik als particulier eender welke benefiet organiseren. Belangrijk is wel dat ik de 'organisatieprijs' (huur zaal, enz.) zeer laag houd.
Uiteraard. Risico's vallen dan wel volledig bij jou.
En best aparte rekening openen, anders zou de fiscus extra argumenten hebben dat het privé (belastbaar) inkomen is. Dus duidelijk gescheiden houden en (financiële) administratie bijhouden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus

#21 , 30 nov 2016 00:12

Uiteraard wel SABAM, Billijke Vergoeding auteursrechten enz betalen ...achteraf krijgt u dan uw auteursrechten 'terugbetaald pro rata'.
Zoon van een vriend heeft ook zo' theatervoorstelling gemaakt met zelfgeschreven muziek en teksten...
Best daar dus ook eens horen .
En uiteraard zorgen voor een goede verzekering voor deelnemers en publiek dat in de zaal zit.

Nogmaals als voorbeeld zie de feitelijke vereniging uit Aalst en de meerdere miljoenen schadevergoeding die zij moesten betalen.
Hierboven staan enkele goede voorstellen via een reeds bestaande vzw.

In een andere context heeft een van mijn vrienden een goed doel opgestart .... in eerste fase onder de vleugels van een bestaande vzw. Daarna bij uitbreiding een eigen structuur op poten gezet.
Net zoals jeugdverenigingen die meestal geen aparte vzw zijn maar aangesloten bij een nationale vzw.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”